Line SvenssonDigital Campaign Specialist anlsv@step.dk

Du tænker nok ikke, at gamification er noget, du bare lige giver dig i kast med. Du har helt ret. Medmindre du får mig til at hjælpe dig, selvfølgelig. Men hvis du har mod på at gøre det selv, så har jeg samlet 10 gode råd til, hvad du bør overveje, inden du trykker på play-knappen og laver din første spilkampagne. Game on: 

1. Hvad vil du med dit spil?

Der findes mange typer af spil. Spil, der skaber høj og meningsfuld interaktion med målgruppen. Spil, der er gode til leadgenerering. Spil, der holder længe på målgruppen. Spil, der informerer. Und so weiter. Derfor bør du spørge dig selv: Hvad er hensigten med spillet? Hvad vil du med din kampagne? Så snart du begynder at stille disse vigtige spørgsmål, har du et fundament for at vælge lige præcis dét spil, der matcher dine kriterier. Husk også at spørge dig selv: Hvad gør jeg med mine leads efter endt spil? Sender et nyhedsbrev? Retargeting via Facebook? Tab ikke målgruppen ved spillets målstreg. Bare fordi de er færdige med at spille, er de nødvendigvis ikke færdige med at høre om dit brand.

2. Husk din målgruppe

Hvem er din målgruppe, og hvad vil de have? Ikke alle typer spil passer til alle typer mennesker. Identificér din målgruppe og deres behov, inden du udvælger dit spil.

3. Data – hvad har du brug for?

Når du opsætter dit spil, kan du bede målgruppen registrere sig med data som fx navn og e-mail. Overvej, hvilken data der er nødvendig at få fra din målgruppe. Der er nemlig ingen, der gider dele ud af unødvendige data. Det kan i værste fald føre til, at folk falder fra, fordi de mister tilliden til, hvad hensigten med spillet er. 

4. Brug alle dine kanaler

Promover dit spil gennem kanaler som Facebook, Instagram, website og nyhedsbrev. Ikke kun når spillet er i gang – også før. En pre-launch-kampagne kan være med til at skabe endnu mere excitement omkring dit kommende spil, uanset om det er et lykkehjul eller en julekalender. 

Og hey, måske er der større sandsynlighed for, at din målgruppe vil lære om fx indboforsikring gennem et spil end gennem en trykt flyer? Just saying.

5. Mobile first

I 2021 er mobile first ikke breaking news. Og det er altså også gældende for din spilkampagne. Derfor: Design først og fremmest til mobilen. Det er typisk på mobilen, der er flest, der spiller med. 
Tip: Du kan i Leadfamly’s spilplatform nemt holde øje med fordeling af, hvilke devices der bliver brugt til at spille på.

6. Tracking

Det er fornuftigt at sætte en tracking op – fx en Facebook-pixel. Du må antage, at spillerne har en eller anden form for interesse for dit brand – eller at de får det, efter de har spillet dit spil. Tracking giver dig en oplagt mulighed for fx via Facebook retargeting at eksponere dem yderligere for dit brand, dit produkt eller dit budskab. 

7. Size of the prize

Og så på dansk: Størrelsen på din præmie. Store, vilde og voldsomme præmier giver ikke nødvendigvis flere deltagere. Når du opsætter din kampagne, kan du starte i det små og se, hvordan din målgruppe reagerer på dine præmier. Samtidig kan du også holde øje med, hvor mange tilmeldinger, du får på dit spil. Efterhånden, som du bliver master of gamification, kan du sammenligne dine spil og dine præmier med din engagement rate. På den måde bliver du klogere på, hvilke præmier din målgruppe responderer bedst på. 

Jeg har flere eksempler på kunder, hvor størrelsen af præmien bestemt ikke var afgørende for antallet af deltagere. I julen 2020 lancerede vi en julekampagne for en af Danmarks største restaurantkæder, hvor præmierne var af mindre karakter. Vouchers, gavekort og rabat på regningen. Ikke noget ekstravagant eller store beløb. Men med et fedt design, en velplanlagt SoMe-kampagne og så selvfølgelig timingen (julen må sige at være et højdepunkt, også når det kommer til gamification), formåede vi at få et samlet antal spilregistreringer på knap 300.000 – hvoraf de knap 60.000 var unikke. Det må siges at være en win-win situation, både for os og for vores kunde.

8. Learnings

Når spillet er slut, skal du kigge på dine tal. Hvor mange spillede med? Hvad var conversion rate? Var der et frafald ved registreringsdelen? Var spillet for let/svært? Tag disse learnings med til (hvis der bliver en) næste gang, du skal lave et spil. Det er vigtigt at turde indse sine fejl, og lære af dem for at blive bedre.

Jeg oplevede eksempelvis, at hvis vi placerede registrerings-delen efter, spillet var slut, var der ikke lige så mange spillere, der registrerede sig. Derfor prøvede vi, ved næste spilkampagne, at placere registreringen før spillets start. Og bum! Tallet steg fra 3.000 til knap 24.000 unikke registreringer.

9. KISS

Keep It Simple, Stupid. Det gælder for spil, som det gælder for design. Lad være med at gøre det kompliceret. Det skal være let og ligetil at spille med. 

10. Gør dig umage

Ligesom med så meget andet her i livet, er det selvfølgelig vigtigt, at du gør dig umage med dit spil. Det gælder uanset, om du arbejder med mad, varer, mursten, renter, forsikringer eller noget helt sjette. Formålet med et spil er at skille sig ud fra mængden. Derfor bør du også bruge god tid på at udforme dine idéer og mål med din spilkampagne. Og husk nu at starte i god tid, og sæt rigeligt med tid af til at udarbejde content, tekst og grafisk materiale. Med andre ord: Gør noget ud af det. Hvis din målgruppe kan se, at du har lagt ekstra kræfter i dit spil, er der større sandsynlighed for, at de vil spille med en anden gang.

Det var mine 10 tips til, hvad du kan gøre, hvis du selv vil give dig i kast med gamification. Hvis det har vakt din interesse, og du er klar på at tusindvis vil spille med i netop dit spil, kan du jo give dig i kast med din første spil-kampagne allerede nu.

Ellers er jeg mere end klar til at dele ud af min erfaring, og jeg hjælper dig gerne i mål med dit første, fantastiske og fabelagtige spil. Hvad venter du på? Lad os komme ud over stepperne!

Denne artikel er skrevet af Line Svensson, der er Digital Campaign Specialist. Hun har vundet i at lave spil for flere af vores store kunder. Ret mange gange. Og mange forskellige af slagsen.

Del
Christina CarlssonChief Creative Officer+45 40 20 25 10chvca@step.dk

Vil du vide mere om gamification?

Så ring til Carlsson. Du kan ikke undgå at blive smittet af hendes høje, skønne grin.

 

 

STEP

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.