”Send mig dit granola, så tager jeg en henslængt selfie og smider et par campaignable hashtags under”. Du kan godt se det for dig, ik? Det lever op til alle fordommene om, hvad influencermarketing er – og hvordan du i hvert fald ikke skal bruge det. Hvis du spørger os.

Influencermarketing bør tilgås meget mere strategisk. Og her giver vi dig 3 måder at gøre det på. Måske løser det nogle behov hos dig. Eller får dig til at overveje, om du skal tage din nuværende influencerstrategi i en ny retning.

1. Brug influencers som content creators

Hvis du mangler smukt, lækkert eller autentisk indhold til din hjemmeside, Instagramprofil eller til Facebookannoncering, er der et utal af influencers, der kan være behjælpelige. For er der nogen, der kan skabe smukt, lækkert og autentisk indhold, er det influencers. Influencernes arbejde er det tætteste, du kommer på forbrugerskabt indhold. Og for din målgruppe betyder det, at de måske bedre kan identificere sig med indholdet og lade sig inspirere af det, når de er i overvejelsesfasen i forhold til et køb.

De senere år har mange influencers højnet kvaliteten af deres billeder og videoer og kan faktisk erstatte en fotograf i nogle tilfælde. Det er især oplagt at bruge de mindre influencers (micro influencers med 1000-6000 følgere), da de koster noget mindre end de store. Min anbefaling er at vælge 2-5 faste content creators, der hver måned leverer indhold til din virksomhed. Indhold, som du har fuld rettighed til at bruge på dine platforme og sociale kanaler.

Hyr en influencer og spar fotografen
Det er væsentligt, at dine influencers føler sig motiverede og anser det for et reelt job, for det vil automatisk øge deres engagement og kvalitet. Hvis du ejer rettighederne, behøver du ikke tagge den enkelte influencer, når du anvender indholdet, da vedkommende i den her henseende egentlig går for at være en fotograf. Vær kreativ omkring de ting, influenceren skal tage billeder af eller filme, og giv dem gerne en høj grad af frihed. Så er der større sandsynlighed for, at du får en masse forskelligt og værdifuldt indhold, du kan bruge løbende.

2. Brug influencers til at skabe større grad af kendskab

I forlængelse af rollen som content creator ligger dét at skabe kendskab. Forskellen er, at du her ikke kun får content – altså billeder eller videoer – tilsendt; influenceren eksponerer dig også på hans eller hendes egne sociale medier. Det er en unik mulighed for at tale til din målgruppe på en anden måde eller få eksponering over for nogen, der ikke kender dig og dit produkt i forvejen. Med en kendskabsgradkampagne skal du have en vis volumen og enten aktivere mange micro influencers eller færre, som så til gengæld leverer mere indhold til og om dig.

Har du lavet en kontrakt, så sørg for, at du må dele indholdet i en periode, så du slår to fluer med et smæk: På den ene side får du eksponering, og på den anden side får du noget indhold til dine egne sociale medier – men med en anden til at ’validere’ og anerkende dig. For troværdighed er alt. Naturligvis skal du betale dine influencers i forhold til det stykke arbejde, de skal levere og den værdi, du ønsker, de skal skabe.

3. Brug influencers til konverteringer og salg

De uvidende spørger typisk ”hvor meget sælger en influencer for?” Det er svært at spå om, hvis du ikke selv har gjort dig nogle erfaringer. En influencers konverteringsrate påvirkes blandt andet af, hvor kendt din virksomhed er over for målgruppen, dit produkt, produktets prisklasse, frekvens, timing og andre vigtige parametre. Du er derfor nødt til at aktivere forskellige typer af influencers og blive klogere på, hvem og hvad der performer bedst. Du kan også lege med typen af indhold og mediet eller sparre med influenceren i forhold til, hvordan han eller hun kunne tænke sig at variere sit content for dig. Alle erfaringer er med til at gøre dig skarpere på din indsats.

Influenceren lokker kunder til butikken – du får dem til at købe
Hvis salg er din vigtigste KPI, så regn ikke med at influenceren kan gøre hele arbejdet. Her er det også altafgørende, at du har en absolut velfungerende hjemmeside med et stærkt købs-flow og god aktivitet på de sociale medier. For i sidste ende er det her, forbrugeren går ind og kvalificerer din troværdighed. Influenceren baner blot vejen og inspirerer målgruppen til at klikke ’køb’.

Lav gerne en rabatkode, når din KPI hedder ’salg’. Det giver en call-to-action og tillader samtidig, at du kan tracke præcist, hvor salget kommer fra. Har du budget til det, så køb rettighederne, så du også kan anvende indholdet i en supplerende paid social-strategi. Så øger du frekvensen og dermed muligheden for salg. Prøv dig frem og evaluer hele tiden på resultaterne. Det er den eneste måde, hvorpå du finder den rigtige formel.

Del
Fb Li
Karoline BoysenHead of Influencer Marketing+4520 87 18 46kakbo@step.dk

Vil du vide mere?

Vi ved, at influencer-marketing er en naturlig del af mediemixet for mange succesfulde virksomheder i dag. Netop derfor har vi i STEP en hel afdeling (STEP Influence), der har specialiseret sig hardcore i netop eksekvering af influencer-kampagner. Vil du høre mere om mulighederne, så tag fat i Karoline Boysen.

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.