En influencerkampagne er ikke anderledes end enhver anden kampagne: Du kommer bedst fra start, hvis du tager udgangspunkt i data.

Når du bruger data til at screene markedet for influencers – frem for at gøre det manuelt – øger du sandsynligheden for det perfekte match mellem dit brand og de givne influencers. Og det perfekte match er en af forudsætningerne for en kampagne, hvor du bagefter med stolthed kan sige, at du brugte dine marketingkroner godt.

Men du skal godt fra start. Derfor tager vi dig gennem de 3 indledende steps i din datadrevne rekrutteringsproces:

1. Det kan et dataværktøj hjælpe dig med, når du rekrutterer

Et dataværktøj kan give dig indsigt i den enkelte influencers’ performance over for bestemte målgrupper og op mod bestemte KPI’er. Derved kan du på et faktuelt grundlag vælge de helt rette mennesker til at repræsentere dit brand.

Du kan blandt andet se

  • Influencerens målgruppe (bl.a. andelen af danske følgere)
  • Hvilken aldersgruppe influenceren i gennemsnit når ud til
  • Kønsfordelingen hos følgerne
  • Følgernes demografiske placering
  • Og meget mere

Det vil give dig et søgeresultat med influencers, der udelukkende matcher din kampagne på nogle grundlæggende kriterier – som er altafgørende for, om du skal gå videre med den enkelte influencer eller ej.

Bruger du ikke et dataværktøj til at rekruttere, vil du typisk kunne få noget data af de potentielle influencers’ netværk/agenter. Men her skal du være særligt opmærksom på validiteten af dataen, eftersom influenceren selv eller vedkommendes netværk/agent har udført det. Og nogle gange kommer de desværre til at pynte lidt på tallene. Det gør en maskine aldrig. Derudover er processen også ofte længere, når du skal have tilsendt dataen direkte fra influenceren eller dennes agent, og rapporteringen er ofte også mere besværlig. Så der er altså flere gevinster ved at vælge at bruge et systematisk dataværktøj til at komme med anbefalingerne.

Kvalitetssikring frem for mavefornemmelse

Sørg for at kvalitetssikre, så godt du kan. Det er den ultimative vej til så god en kampagnesucces som muligt. Optimalt set investerer du i at få adgang til et datasystem i rekrutteringsprocessen. Det er langt bedre end at lukke øjnene og vælge de første, de bedste influencers, din mavefornemmelse peger på. Og investeringen tjener oftest sig selv hjem igen.

2. Kvalificer de relevante influencers

Okay, nu har du fundet frem til de relevante influencers. Så er det tid til, at de skal kvalificeres. Kvalificeringen er en vigtig del af processen og er med til at sikre, at du kan realisere din kampagnes KPI. Influencerne kvalificeres på baggrund af din kampagnestrategi og på, om de opfylder de kriterier, der er kridtet op.

Nu tager du den kritiske hat på

Med et dataværktøj kan du eksempelvis dykke ned i, hvordan influenceren performer sammenlignet med andre influencers med lige så mange følgere, plus/minus 10 %. Det betyder i sin enkelthed, at du kan se, om du kan finde alternativer, der er et bedre datamatch. Det kan ikke stå alene, det er en kombination af en kvalitativ og kvantitativ vurdering. Du kan også se deres bedste og værst performende opslag, som indikerer, hvad målgruppen finder relevant. Brug de indsigter i din kreative udvikling.

Hvor effektivt når influenceren ud – og hvor langt?

En andet værdifuldt kvalificeringsværktøj er at kigge på influencerens gennemsnitlige performance på et opslag baseret på impressions, reach og engagement. Når alt kommer til alt, vil du få mest ud af at vælge de influencers, der når ud til flest personer (og det er altså ikke altid dén, der har flest følgere) med et opslag – og som samtidig aktiverer en stor del af dem, de når.

3. Husk kampagnens KPI’er

Det vigtigste er, at kampagnens KPI’er realiseres. Det er det fokus, der skal danne rammen om hele din rekrutterings- og kvalificeringsproces.

Derfor er det vigtigt, at du inden rekruttering og kvalificering har sat et mål for kampagnen. Så har du noget at tage udgangspunkt i, når du skal vurdere, om influencerne og deres publikum er relevante for dig. Vil du eksempelvis tale til din nuværende målgruppe eller en potentiel ny? Uden et klart mål kan indsatsen risikere at blive for ukonkret og ikke give dig andet end flot indhold.

Så vær knivskarp på, hvad dit formål er, før du kan forvente at opnå en succesfuld kampagne.

Del
Fb Li
Nikolaj Fænø SkarbyeHead of Influencer Marketing Sales+4520 86 34 92nifsk@step.dk

Er du klar til at rekruttere influencers med data?

Så ring til Nikolaj. Han har rådgivet bureauer og brands de sidste 8 år med fokus på, hvordan de optimerer deres marketing og opnår en god ROI – særligt med fokus på influencermarketing og pr. Og så har Nikolaj det sorte bælte i data- og statistikværktøjet Woomio. Får du fat i en særdeles imødekommende mand med sjællandsk dialekt, er det Nikolaj, du har ringet til.

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.