Mathilde Grejs BentsenCopywriter +45 22 70 45 36magbe@step.dk

Derfor skal du bruge penge på en Community Manager

Det korte svar er, at det med stor sandsynlighed er dyrere at lade være. Og det liiidt længere svar – og hvorfor det er sådan – kan du læse her:

Hvis du negligerer community mangement, negligerer du pleje af de mennesker, der føler en tilknytning til dit brand. Relationen. Tilliden. Fællesskabet. Og det gætter jeg på, at du ikke er interesseret i. Forestil dig det her scenarie: Du træder ind på en restaurant, men ingen tager imod dig. Du sætter dig ved det første ledige bord. Stadig ingen, der hilser eller kommer med menukort. Hallo. Du prøver at råbe ud i rummet, men ingen svarer. Hvad gør du? Du går igen. Uden at købe noget. Og muligvis kommer du aldrig igen. Du har i hvert fald ikke tænkt dig at anbefale stedet til andre, vel? På samme måde skal du tænke om dine sociale medier. Som restauranten. Her vil du foretrække, at der er en vært(inde), der tager imod dine gæster. Ligesom der er et menneske til at besvare spørgsmål og reagere på ris og ros. For hvis vi spoler tiden tilbage, og du faktisk får betjening og mad serveret på restauranten, men det, du får, er utilfredsstillende, så kan historien faktisk ende lykkeligt alligevel. Hvis tjeneren er forstående. Tilbyder dig en ny portion. Kaffe på husets regning. Og du skal ikke betale for den ret, du ikke var tilfreds med. Nu gider du godt at komme igen, ikk’?

Det smager bedre, når servicen er god

For gæsten (din kunde) handler det om at føle sig hørt. Føle, at der sker en reaktion, når personen siger noget. Du kan nemlig servere content på en nok så (super)likeable måde, men spørgsmålet er, hvad det er værd, hvis de mennesker, der interagerer med det, ikke får respons. Eller (måske) endnu værre: får et upersonligt, knastørt og laaangt copy-paste svar. Der er altså stor forskel på blot at være til stede versus at skabe et socialt fællesskab mellem brand og kunde. Derfor bør du tænke på din Community Manager som en langsigtet investering. En, der passer og plejer relationen til de mennesker, der interesserer sig for og køber dine produkter. Og nej, hvis du ansætter hende i morgen, er det ikke i overmorgen, du ser resultaterne. Men det vil skabe et større fællesskab og mere loyalitet mellem dit brand og dine kernekunder over tid. Dét er ret vigtigt. For når loyaliteten og fællesskabet vokser, smitter det af på din omsætning.

Hvis du får ris, så kog og spis dem

Det er langt fra alle virksomheder, der formår at udnytte, at deres sociale medier er en direkte hotline til deres kernemålgruppe. Overvej det: Du har mulighed for at spørge dem direkte. Det er endda dem selv, der har startet samtalen, så ja, de vil (højst sandsynligt) gerne snakke og høre, hvad du har at sige. Få dem til at uddybe, hvad de gerne vil ha’ mere af, og hvad de ikke skal be’ om. I stedet for at lege gætteleg. Det gør ikke bare dit arbejde nemmere. Det skaber også mere værdi for modtageren. Og i sidste ende: $$$. Jeg vil dog understrege, at det er vanskeligt at måle 1:1, hvad community mangement giver af værdi. Det er ofte i kategori med kashmir, men ikke desto mindre tør jeg love, at du ikke fortryder, hvis du tænker community mangement ind som en del af din digitale strategi fra i morgen. Og netop det, at det er en del af, er vigtigt at fremhæve. Community mangement er nemlig ikke alene lykkepillen, der gør alting bedre. Men hvis det tænkes ind og kombineres med det rigtige content, data og indsigt, så er det muligt, at det kommer til at regne med glimmer og konfetti i alle regnbuens farver.

Christina CarlssonChief Creative Officer+4540 20 25 10chvca@step.dk

Vil du vide mere?

Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du bedst håndterer cyberkrigere og -lovers på SoMe − eller ønsker, at nogle skal håndtere dem for dig, så har vi et team af dygtige Community Managers, der har stor erfaring med at smile på skrift og håndtere kundekommunikation for både større og mindre brands. Og de er til rådighed alle ugens dage fra kl. 9-21.

STEP

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.