Sofie Ehlers BildContent Copywriter+45 60 47 20 02soebi@step.dk

Et stykke content kan meget – men ikke det hele. Og aldrig det hele på én gang. Så hvordan laver vi content, som både er brandende og taktisk? Som er simpelt, men samtidig spændende? Hvordan ved vi, hvornår vi skal poste noget organisk, og hvornår vi skal køre det som annonce?

Helt firkantet kan man sige, at:

1) Organisk content er involverende og brandende.
2) Paid content skal sælge noget.
3) Sådan kan man overhovedet ikke stille det op.

Når du skal lave godt content, skal du altid spørge dig selv, hvad du ønsker at opnå med din indsats.
Det gør du sikkert allerede. Men så er svaret tit dét her: Du vil gerne have, at det skal være enkelt, men også lidt komplekst. Du skal være super skarp, for du har få sekunder til at fange dine kunders opmærksomhed. Meeen … Du vil også gerne have, at det skal være lidt vildt, ik’? Det vigtigste er vel at nå langt ud? Og få likes, selvfølgelig. Og hvad med at gå viralt? Hvem vil ikke gerne dét?

Det er super fedt at ville noget. Men når du vil for meget på én gang, ender du med faktisk ikke at ville noget overhovedet. Den regel gælder også på sociale medier – og for hvert eneste stykke content. Derfor: Små skridt. I den rigtige rækkefølge. Det første er at lære at forstå forskellen på organisk og paid content. Den er som sådan simpel: Det ene er gratis. Det andet koster penge. Organisk content dukker op i feedet hos dem, der følger dig. Paid content dukker op hos dem, du beslutter, det skal
dukke op hos.

Næste skridt er at forstå, at det er to vidt forskellige præmisser.

Og derfor kræver det også to vidt forskellige strategiske tilgange.

Det betyder fx, at du skal forsøge at styre din begejstring, når du har skrevet et skide godt organisk post til Facebook, som får super god engagement, likes og delinger i DM’eren. For så er det da fristende lige at smide lidt penge efter det, så det kan komme ud til endnu flere, der kan blive endnu vildere med det, ikke? Det er (ofte) ikke en god idé. De mennesker, du rammer, når du betaler for at nå ud til et bredere publikum, har nemlig ofte en helt anden reaktion på det content, du skyder ud til dem, end dine hardcore fans (dine følgere, altså dem der aktivt har valgt at blive eksponeret for dit content), som elsker alt, hvad du gør.

Don’t panic, it’s organic

Ved organisk content er vores målsætning 9 ud af 10 gange hverken konverteringer eller klik. Det er
engagement.

Hvorfor?

Fordi vi skal være sociale på de sociale medier.

Facebooks algoritme sørger for, at dit content når ud til flere mennesker, jo mere dine følgere deler, kommenterer, liker og engagerer sig i det. Det er én god grund til at skabe involverende content. Men den bedste grund er, at dine sociale medier er som et socialt fællesskab. De validerer dit brand for potentielle kunder, som også kigger på dine sociale medier, når de skal beslutte, om de vil lægge sine penge hos dig. Og det er altså ikke bare noget, man siger: En undersøgelse viser, at 58 % af forbrugerne besøger et brands sociale medier, før de besøger deres hjemmeside. Det er 81 % mere, end samme undersøgelse viste i 2019. Samtidig viser den, at 60 % af dem, som har lagt penge hos et brand, har opdaget brandet igennem sociale medier. Hvis dét ikke et godt argument for at tage dit organiske content seriøst, så ved jeg ikke, hvad er. Det skulle da lige være, at lykkes du godt med dit organiske content, kan du faktisk nå ret langt ud – uden at betale for det.

Få styr på annonceringen, før den stjæler dine penge

Vil du i gang med succesfuld paid annoncering? Så start med at definere, hvad du gerne vil have succes med. Og husk at definere din målsætning, inden du går i gang med at udvikle – præcis som du ville gøre det, hvis du skulle lave et TV-spot. Din annonce kan fx skabe flere følgere, flere salg, mere trafik til din hjemmeside eller noget helt fjerde.

Og det kan være enormt effektivt. Faktisk viser en undersøgelse, at antallet af forbrugere, der foretager et køb, efter at have set en paid annonce, er steget med hele 24 % alene det sidste år. Men! Det virker kun, hvis du forstår at målrette din kommunikation – og ikke mindst din kunderejse. Taler du til nogen, som allerede har besøgt din side? Taler du til nogen, som slet ikke kender dig? Vil du have, at de skal vide, hvem du er – eller vil du have, at de skal købe dit produkt? Hvis du forsøger at finde rundt i engagement, reach, spend, retargeting, remarketing og algoritme uden at have en klar målsætning på forhånd, er det lidt som at handle ind, når du er allermest sulten: Du går efter salat, men kommer hjem med mælkesnitter. Du bruger flere penge, end du havde regnet med, men ender alligevel med slet ikke at blive mæt.

Din social brand identity er en samlet pakke – og det er en videnskab at gøre den pakke til en hyldevare, der gør sig bemærket. Der er selvfølgelig nogle basisregler, du skal kende, for at komme godt fra start. Men godt content er aldrig one size fits all – og at skabe dogmer for content er lidt som at befinde sig i en 8. klasses tysktime. Lige når du tror, du har forstået idéen, finder du ud af, at der er en undtagelse til reglen.

Del
Fb Li
Christina CarlssonChief Creative Officer+4540 20 25 10chvca@step.dk

Vil du vide mere?

Heldigvis kan vi rigtig godt lide at arbejde med undtagelser frem for regler på STEP. Så skal vi hjælpe dig med at lægge en strategi og definere reglerne og undtagelserne for dine sociale medier?

Så tag fat i Carlsson, og fortæl os, hvor langt op i skyen, vi skal sende dit content.

 

 

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.