Rationelle data er blevet en selvfølgelighed. Så for at skille dig ud fra mængden, har du brug for at forstå dine kunder på et dybere plan. Med Audience Matching kan du lære dine emotionelle kundetyper at kende. Brug 4 minutter på at læse om, hvorfor det er et begreb, du skal kende.

Der findes to måder at skabe indsigter i kundeadfærd på:

Metode 1: Én fra marketing siger: ”Når jeg shopper online, så gør jeg altid sådan her…” og det antager I så, at alle andre også gør (metoden, der populært går under navnet én-mands-gallup).

Metode 2: Du baserer dine indsigter på data.

Hvis du tror på metode 1, behøver du ikke læse videre.

Den her artikel handler nemlig om metode 2. Én metode, der sikrer, at du baserer dine indsigter i kundeadfærd på data frem for gætterier. Og en metode, der giver dig svaret på, hvordan vi kan trylle din kundedata om til emotionelle arketyper.

Metoden hedder Audience Matching, og den dykker vi ned i lige her 👇

Introducing: Emotionel data (databaseret indsigt i dine kunders arketyper)

Det overordnede formål med Audience Matching er at give dig dyb indsigt i kundeadfærd ved hjælp af arketyper, som vi bruger til at definere emotionelle kundetyper. Det handler om at supplere den viden, du allerede har om dine kunder fra rationelle data, med viden, der går et lag dybere i de mennesker, som er dine kunder. Når vi ’audience matcher’ kan vi, som noget helt unikt, nemlig give dig indsigt i dine kunders arketyper. Det vi kalder ’emotionelle data’, som handler om, hvad der driver dine kunder som mennesker, deres værdier og holdninger, altså hvad der vækker følelser i dem. Og dén viden gider man da godt have, når nu man skal få folk til at føle noget og gøre noget, right? Vi tør i hvert fald godt garantere, at kundesegmentering baseret på emotionel data er mere værd end de mange én-mands-gallupper, du med garanti er blevet udsat for.

But … how? Det er et kompliceret set-up at arbejde med den type data. Det er faktisk kun vores Data Scientists, der sådan, hånden på hjertet, ægte forstår det. Men der er tre vigtige pointer, der overordnet forklarer, hvordan vi kan lykkes med at forsyne dig med repræsentative emotionelle data om kundeadfærd.

1. Kundesegmentering baseret på data fra 80 % af den danske befolkning

Gennem vores og vores partneres sites er vi i kontakt med 80 % af den danske befolkning hver måned (alt det kan du læse mere om her Data Explainer). Gennem al den data har vi opbygget en decideret bruger-database, som rummer en lang række audience-data på hver brugerprofil.

2. Data baseret på arketyper fra foreløbigt 117.000 mennesker

117.000 mennesker har taget en arketypetest på vores site arketypetesten.dk. Det har givet os arketyper, eller det vi kalder emotionel data, på 117.000 mennesker. Og den data har vi matchet op med vores bruger-database. Tungen lige i munden, det er her, det bliver teknisk: Men det handler om en intelligent algoritme, som kan se og danne mønstre mellem de 117.000 besvarelser på arketypetesten.dk og de mange brugerprofiler i databasen (80 % af danskerne), hvilket dermed giver os mulighed for at forudsige arketyperne på alle de brugere, vi har i vores database. Og det er altså ikke så lidt. Det er faktisk en af bureaubranchens største bruger-databaser.   Vil du vide mere om arketype-data? Start med at få indsigt i din egen arketype-profil lige her: Arketypetesten.

3. Din data + vores data = indsigt og magi

Se, nu bliver det spændende. Det er her, din data kommer ind i billedet. Den kan vi nemlig matche med vores data (altså den der bruger-database, som er en af de største i branchen) – og derved give dig indsigt i dine emotionelle kundetyper, baseret på de arketypiske data fra vores database. Alt det præsenteres i en rapport spækket med indsigt, hvor det bliver gjort helt tydeligt, hvordan dine kunder føler, agerer og handler. I gennemsnit oplever vores kunder en matchrate mellem deres kundedata og vores brugerdata på 40-50 %, betydende at de både er blevet beriget med valide adfærdsdata OG har fået indsigt i, hvilke arketyper 40-50 % af deres kunder er. Det er en høj og meget repræsentativ rate i forhold til at skulle forudsige kundeadfærd for en målgruppe.

Med Audience Matching får du altså valid databaseret indsigt i dine kunder på et væsentligt mere dybdegående niveau, end man ellers typisk har adgang til – og dermed de bedste forudsætninger for kundesegmentering. Næste skridt er at bruge og aktivere de indsigter korrekt. Det er vi heldigvis også ret skarpe til, som du kan læse om her: Audience Creation.

En ekstra bonus er den tilfredsstillende følelse du får, når du har overbevist alle om, at det var en god idé at investere i Audience Matching – og at du nu får ret. Aaaah. We likey.

Del
Fb Li
Thomas WagnerChief Commercial Officer+45 21 48 87 93torwa@step.dklinkedin

Vil du vide mere om, hvordan du kan få databaseret indsigt i emotionelle kundetyper?

Så ring til Thomas. Han har arbejdet med at anvende data til at skabe kommerciel værdi i mere end 25 år på det danske, europæiske og asiatiske marked. Thomas’ datadrevne mindset bunder nok i hans mantra ”der er ingen værdi i at være heldig i marketing” – for held er svært at gentage, men det er succeser ikke, hvis man ved, hvad de kommer af.

Får du fat i en meget rar og afslappet mand med sjællandsk dialekt, så er det den rigtige Thomas, du har fat i.

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.