Arketyper er døde … og genopstået på ny 

Du kender måske Jungs klassiske arketyper? Et genialt værktøj, meeen en smule outdated i sit oprindelige sprogbrug og sin navngivning af arketyper, hvis du spørger os. Derfor vil vi introducere dig til de 12 mest almindelige arketyper i en mere up-to-data udgave. Here goes: 

For omkring 100 år siden udviklede den schweiziske psykiater Carl Gustav Jung sin arketypeteori. En teori, der kan sige noget om menneskers adfærdsmønstre og personlighedstræk. Jung mente, at vi mennesker har et fælles nedarvet psykisk system – det kollektive ubevidste – der indeholder arketypiske følelser, handlinger og oplevelser. Ej at forveksle med stereotyper. Se, dét lyder jo ret interessant for sådan nogle marketingfolk som os, der gerne vil have folk til at føle og handle. Og det er det bestemt også. Derfor har fellow co-workers arbejdet med de traditionelle arktyper i årtier. Men når vi vælger at bruge en mere nutidig model, er det, fordi vi ønsker 1) en model med arketyper, der favner både kvinder og mænd med fokus på instinkter fremfor (det maskuline) køn og 2) en model, der fokuserer på de arketyper, der rent faktisk er de mest udbredte – i hvert fald i den vestlige verden i dag. Sådan en model har vi licens til. Den går under navnet ’Moderne Arketyper’ og er udviklet af Nancy Krieger, der er ph.d. og jungiansk analytiker tilkoblet ISAP Zürich. Om modellen siger Krieger selv: 

“We have to change the names from time to time to see things new […] I tried to capture the behavior, how people act, rather than the pictures we are used to. Related to the instinct is the cultural image which expresses this instinct. That image changes with culture and with time. The instinct remains”.

I den nye udgave er de maskuline arketyper som Kongen, Vismanden og Troldmanden skiftet ud med The Hero, The Sage og The Mystic. Typer, flere kan identificere sig med − og jo flere, der kan identificere sig med typerne, jo mere er de værd. Derfor har vi taget den moderne arketypemodel til os, så vi kan lære dine kunder endnu bedre at kende. Og det indebærer, at vi selvfølgelig fodrer den godt op med vores livret: data. 

The Sage

Opsøger viden, analyserer og observerer. Han/hun er drevet af sit ønske om at forstå og finde sandhed. Den første reaktion på et problem er at købe en bog, der forklarer det. Du kontakter The Sage for at få råd − ikke for at få noget gjort i en fart. 

The Seeker

Har en tendens til at vandre fra det ene projekt til det næste uden et klart fokus. The Seeker er konstant på udkig efter svar om sig selv ved at udforske verden og prøve nye ting. At arbejde sammen med andre kan være vanskeligt, da struktur, konformitet og regler har en tendens til at kede ham/hende. 

The Rebel

Udfordrer det etablerede system og stiller spørgsmål til dets regler og vaner. Han/hun vil forsøge at ændre spillereglerne – ikke på grund af en langsigtet plan, men for en ændring her-og-nu for sin egen skyld.

The Hero

Har et behov for at udmærke sig, konkurrere og vinde – og gør det til fordel for andre fx holdet eller virksomheden. The Hero er disciplineret og villig til at investere den nødvendige tid og energi og kan mangle tålmodighed og sympati med dem, der ikke har tilsvarende evner og drive.

The Authority

Skaber orden, struktur og sikrer, at reglerne overholdes. En dygtig planlægger, som er garant for, at tingene kører glat, effektivt og efter planen. Overraskelser er (ikke så overaskende) ikke lige sagen. Han/hun kan være kritisk, perfektionistisk og have svært ved at værdsætte mennesker med andre ideer.

The Mystic

Er en emotionelt drevet dagdrømmer, som leder efter en anden mening med det hele. At løse vanskelige problemer eller forstå komplekse systemer giver The Mystic en følelse af særlig indsigt eller underspillet magt. For ham/hende er det den indre virkelighed, der er den sande virkelighed.

The Boy/Girl next door

Er drevet af sit behov for at passe ind – at være normal og en del af en gruppe. Han/hun er praktisk, realistisk og nede på jorden. En smule konservativ og har ingen ambitioner om at skille sig ud, men en pålidelig og sikker ven.

The Nurturer

Har et ønske om at beskytte, yde og modtage omsorg på en næsten moderlig måde. Og vil endda prøve at løse andres problemer for dem. The Nurturer er hjælpsom med en stærk fornemmelse for ansvar og pligt. Alle andre kommer i første række, men det kan føre til at behov for selv at blive anerkendt.

The Wounded

Lever med en oplevelse af at have mistet, uanset om han/hun faktisk har haft flere tilbageslag i livet end andre. Det kan føre til 1) livsvisdom, som andre mennesker kan have glæde af − eller 2) en passiv offerrolle. Sommetider begge dele.

The Lover

Lever og ånder for kærlighed, romantik og al livets glæde og skønhed med et passioneret ønske om at omfavne alt, der er nyt og spændende. Livet handler om andre mennesker, og loyalitet og elskelighed er nogle af The Lovers stærkeste egenskaber. Nogle gange kan han/ hun være for afhængig af andre menneskers anerkendelse.

The Child

Repræsenterer den uskyldige appetit på livet og en fundamental tro på, at alt er okay. Naivitet og en tendens til let at kede sig går hånd i hånd med nysgerrigheden efter at prøve nye ting og en udtalt evne til at møde nye mennesker.

The Jester

Anvender humor, jokes og ironi til at sætte tingene i et nyt perspektiv − eller for at beskytte sig selv. The Jester er skarptunget.

Nu kender du de emotionelle kundetyper, men hvad kan du bruge dem til?

Psykologi og markedsføring er som chips og dip, cookies og mælk, Batman og Robin. De er bedst, når de er to. Markedsføring handler nemlig ikke bare om at informere, men om at influere. Få mennesker til at handle. Det handler om, hvorfor vi mennesker har en bestemt adfærd. Dét er netop, hvad arketyperne kan fortælle os om.

Hvilken arketype er du selv?

Hvis al den arketype-snak har gjort dig nysgerrig efter at vide, om du mest er en Lover, Hero eller Rebel, så kan du tage arketypetesten her. Det ta’r kun fem minutter, og vi vil egentlig ikke ha’, at du bliver lidt længere − du skal nemlig svare efter din intuition.

Del
Fb Li
Thomas WagnerChief Commercial Officer+45 21 48 87 93torwa@step.dk

Vil du vide mere om, hvordan arketyper kan gavne din markedsføring?

Så ring til Thomas. Han har arbejdet med at anvende data til at skabe kommerciel værdi i mere end 25 år på det danske, europæiske og asiatiske marked. Thomas’ datadrevne mindset bunder nok i hans mantra ”der er ingen værdi i at være heldig i marketing” – for held er svært at gentage, men det er succeser ikke, hvis man ved, hvad de kommer af. Får du fat i en meget rar og afslappet mand med sjællandsk dialekt, så er det den rigtige Thomas, du har fat i.

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.