Arketyper er dĂžde 
 og genopstĂ„et pĂ„ ny 

Du kender mĂ„ske Jungs klassiske arketyper? Et genialt vĂŠrktĂžj, meeen en smule outdated i sit oprindelige sprogbrug og sin navngivning af arketyper, hvis du spĂžrger os. Derfor vil vi introducere dig til de 12 mest almindelige arketyper i en mere up-to-data udgave. Here goes: 

For omkring 100 Ă„r siden udviklede den schweiziske psykiater Carl Gustav Jung sin arketypeteori. En teori, der kan sige noget om menneskers adfĂŠrdsmĂžnstre og personlighedstrĂŠk. Jung mente, at vi mennesker har et fĂŠlles nedarvet psykisk system – det kollektive ubevidste – der indeholder arketypiske fĂžlelser, handlinger og oplevelser. Ej at forveksle med stereotyper. Se, dĂ©t lyder jo ret interessant for sĂ„dan nogle marketingfolk som os, der gerne vil have folk til at fĂžle og handle. Og det er det bestemt ogsĂ„. Derfor har fellow co-workers arbejdet med de traditionelle arktyper i Ă„rtier. Men nĂ„r vi vĂŠlger at bruge en mere nutidig model, er det, fordi vi Ăžnsker 1) en model med arketyper, der favner bĂ„de kvinder og mĂŠnd med fokus pĂ„ instinkter fremfor (det maskuline) kĂžn og 2) en model, der fokuserer pĂ„ de arketyper, der rent faktisk er de mest udbredte – i hvert fald i den vestlige verden i dag. SĂ„dan en model har vi licens til. Den gĂ„r under navnet ’Moderne Arketyper’ og er udviklet af Nancy Krieger, der er ph.d. og jungiansk analytiker tilkoblet ISAP ZĂŒrich. Om modellen siger Krieger selv: 

“We have to change the names from time to time to see things new [
] I tried to capture the behavior, how people act, rather than the pictures we are used to. Related to the instinct is the cultural image which expresses this instinct. That image changes with culture and with time. The instinct remains”.

I den nye udgave er de maskuline arketyper som Kongen, Vismanden og Troldmanden skiftet ud med The Hero, The Sage og The Mystic. Typer, flere kan identificere sig med − og jo flere, der kan identificere sig med typerne, jo mere er de vĂŠrd. Derfor har vi taget den moderne arketypemodel til os, sĂ„ vi kan lĂŠre dine kunder endnu bedre at kende. Og det indebĂŠrer, at vi selvfĂžlgelig fodrer den godt op med vores livret: data. 

The Sage

OpsĂžger viden, analyserer og observerer. Han/hun er drevet af sit Ăžnske om at forstĂ„ og finde sandhed. Den fĂžrste reaktion pĂ„ et problem er at kĂžbe en bog, der forklarer det. Du kontakter The Sage for at fĂ„ rĂ„d − ikke for at fĂ„ noget gjort i en fart. 

The Seeker

Har en tendens til at vandre fra det ene projekt til det nÊste uden et klart fokus. The Seeker er konstant pÄ udkig efter svar om sig selv ved at udforske verden og prÞve nye ting. At arbejde sammen med andre kan vÊre vanskeligt, da struktur, konformitet og regler har en tendens til at kede ham/hende. 

The Rebel

Udfordrer det etablerede system og stiller spĂžrgsmĂ„l til dets regler og vaner. Han/hun vil forsĂžge at ĂŠndre spillereglerne – ikke pĂ„ grund af en langsigtet plan, men for en ĂŠndring her-og-nu for sin egen skyld.

The Hero

Har et behov for at udmĂŠrke sig, konkurrere og vinde – og gĂžr det til fordel for andre fx holdet eller virksomheden. The Hero er disciplineret og villig til at investere den nĂždvendige tid og energi og kan mangle tĂ„lmodighed og sympati med dem, der ikke har tilsvarende evner og drive.

The Authority

Skaber orden, struktur og sikrer, at reglerne overholdes. En dygtig planlÊgger, som er garant for, at tingene kÞrer glat, effektivt og efter planen. Overraskelser er (ikke sÄ overaskende) ikke lige sagen. Han/hun kan vÊre kritisk, perfektionistisk og have svÊrt ved at vÊrdsÊtte mennesker med andre ideer.

The Mystic

Er en emotionelt drevet dagdrÞmmer, som leder efter en anden mening med det hele. At lÞse vanskelige problemer eller forstÄ komplekse systemer giver The Mystic en fÞlelse af sÊrlig indsigt eller underspillet magt. For ham/hende er det den indre virkelighed, der er den sande virkelighed.

The Boy/Girl next door

Er drevet af sit behov for at passe ind – at vĂŠre normal og en del af en gruppe. Han/hun er praktisk, realistisk og nede pĂ„ jorden. En smule konservativ og har ingen ambitioner om at skille sig ud, men en pĂ„lidelig og sikker ven.

The Nurturer

Har et Þnske om at beskytte, yde og modtage omsorg pÄ en nÊsten moderlig mÄde. Og vil endda prÞve at lÞse andres problemer for dem. The Nurturer er hjÊlpsom med en stÊrk fornemmelse for ansvar og pligt. Alle andre kommer i fÞrste rÊkke, men det kan fÞre til at behov for selv at blive anerkendt.

The Wounded

Lever med en oplevelse af at have mistet, uanset om han/hun faktisk har haft flere tilbageslag i livet end andre. Det kan fþre til 1) livsvisdom, som andre mennesker kan have gléde af − eller 2) en passiv offerrolle. Sommetider begge dele.

The Lover

Lever og Änder for kÊrlighed, romantik og al livets glÊde og skÞnhed med et passioneret Þnske om at omfavne alt, der er nyt og spÊndende. Livet handler om andre mennesker, og loyalitet og elskelighed er nogle af The Lovers stÊrkeste egenskaber. Nogle gange kan han/ hun vÊre for afhÊngig af andre menneskers anerkendelse.

The Child

ReprÊsenterer den uskyldige appetit pÄ livet og en fundamental tro pÄ, at alt er okay. Naivitet og en tendens til let at kede sig gÄr hÄnd i hÄnd med nysgerrigheden efter at prÞve nye ting og en udtalt evne til at mÞde nye mennesker.

The Jester

Anvender humor, jokes og ironi til at sétte tingene i et nyt perspektiv − eller for at beskytte sig selv. The Jester er skarptunget.

Nu kender du de emotionelle kundetyper, men hvad kan du bruge dem til?

Psykologi og markedsfÞring er som chips og dip, cookies og mÊlk, Batman og Robin. De er bedst, nÄr de er to. MarkedsfÞring handler nemlig ikke bare om at informere, men om at influere. FÄ mennesker til at handle. Det handler om, hvorfor vi mennesker har en bestemt adfÊrd. Dét er netop, hvad arketyperne kan fortÊlle os om.

Hvilken arketype er du selv?

Hvis al den arketype-snak har gjort dig nysgerrig efter at vide, om du mest er en Lover, Hero eller Rebel, sĂ„ kan du tage arketypetesten her. Det ta’r kun fem minutter, og vi vil egentlig ikke ha’, at du bliver lidt lĂŠngere − du skal nemlig svare efter din intuition.

Del
Fb Li
Thomas WagnerChief Commercial Officer+45 21 48 87 93torwa@step.dk

Vil du vide mere om, hvordan arketyper kan gavne din markedsfĂžring?

SĂ„ ring til Thomas. Han har arbejdet med at anvende data til at skabe kommerciel vĂŠrdi i mere end 25 Ă„r pĂ„ det danske, europĂŠiske og asiatiske marked. Thomas’ datadrevne mindset bunder nok i hans mantra ”der er ingen vĂŠrdi i at vĂŠre heldig i marketing” – for held er svĂŠrt at gentage, men det er succeser ikke, hvis man ved, hvad de kommer af. FĂ„r du fat i en meget rar og afslappet mand med sjĂŠllandsk dialekt, sĂ„ er det den rigtige Thomas, du har fat i.

mail

Vil du vĂŠre up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret pÄ de nyeste muligheder i forhold til at gÞre din forretning og kommunikation mere datadrevet (lÊs: succesfuld):

❀ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.