Like a buzz: Forstå de digitale marketing-buzzwords alle bruger, men ingen rigtigt ved, hvad betyder

Den digitale markedsføringsverden er et væld af buzzwords, forkortelser, termer og udtryk, der kan virke udfordrende og uoverskuelige at finde rundt i. Men nu er det slut med bare at nikke, selvom du ikke er heeelt sikker på, hvad ordene betyder. Vi har nemlig samlet de mest benyttede udtryk i en ordbog, vi kalder Dansk/Digitalsk-ordbogen. Her kan du slå op, når du vil vide, hvad de digitale markedsføringstermer betyder på dansk.

Vores ønske er, at du bliver klogere på diverse fagudtryk, så du bliver endnu skarpere til at begå dig i den digitale verden. Gem ordbogen, tag den frem, når du mangler en god forklaring, eller send linket til din nye medarbejder, så I er sikre på, at I taler samme sprog fra start.

Indeks

CAC (Customer Acqusition Cost)

CAC er den pris, det koster din virksomhed eller brand at lande enten en ny kunde eller et nyt salg. Et godt og gammelt markedsføringsudtryk siger, at ”det koster penge at tjene penge”. Det er et udtryk for, at dine markedsføringsaktiviteter koster dig penge, men på sigt skal tjene sig ind, når du lander nye kunder – alt efter hvor lang lead time du har. Bemærk: B2C webshops har kortere lead time end B2B konsulenter. Derfor er CAC et begreb, der giver dig indblik i, hvor meget dine kunder koster dig.

Sådan beregner du CAC:
CAC = Dine samlede markedsførings- og salgsomkostninger / antal nye kunder.

GÅ TIL INDEKS

Cost per lead

Fra et markedsføringsperspektiv er det prisen for at skaffe et lead, der efterfølgende bearbejdes af salgsafdelingen hos en virksomhed. I en B2B-virksomhed er det marketingafdelingens fineste opgave at indsamle kvalitets-leads, som salgsafdeling arbejder videre med.

Cost per lead er derfor den gennemsnitlige lead-pris for markedsføringskampagner og -indsatser.

Sådan beregner du Cost per lead: Cost per lead = markedsføringsomkostninger / antal leads indhentet

GÅ TIL INDEKS

CPA (Cost per Acqusition)

Det er en beregningsmodel, der anvendes til at afregne marketingkampagner. CPA kan sidestilles med CPM eller CPC, men CPA er en mere dybdegående afregningsmodel – det er svært at ”snyde” med et konkret salg – baseret på den enkelte kampagne eller indsats. Benytter du CPA som afregningsmodel, betaler du for handlinger fremfor trafik. 

Sådan udregner du CPA: CPA = samlede omkostninger / antal konverteringer

GÅ TIL INDEKS

CPC (Cost Per Click)

CPC er den mest benyttede afregningsmodel i forbindelse med digital markedsføring. CPC har en tæt relation til PPC, der betyder Pay Per Click. Med en afregningsmodel som CPC, udregnes gennemsnitsklikprisen for den enkelte indsats eller kampagne og giver et overblik over, hvor mange der klikker på kampagnen i forhold til det spend, der er fastsat.

Sådan udregner du CPC: CPC = samlede pris for klik / samlede antal klik

GÅ TIL INDEKS

CPM (Cost per Mille)

Tidligere var CPM den mest normale beregningsmodel, når der blev lavet digitale kampagner. Afregningsmodellen betyder, at der gives en pris for 1000 visninger af den enkelte kampagne eller indsats. CPM er ikke længere den mest benyttede afregningsmodel. Den mest benyttede afregningsmodel er CPC.

GÅ TIL INDEKS

CRO (Conversion Rate Optimization)

CRO handler om konverteringsoptimering på dit website. ”Content is King”, men hvis det content, du har på dit website, ikke viser de besøgende, hvad de skal foretage sig, mister du dem. Det er derfor vigtigt, at du gennemgår alle dine undersider på dit website og opsætter KPI’er for, hvad du ønsker kunderne skal gøre på den enkelte side.

Nu vi taler om content på dit website, så har det også betydning for din konvertering. Indholdet kan have de bedste intentioner, men hvis din målgruppe ikke bliver påvirket af det, eller sågar bliver påvirket negativt, så rammer du desværre ved siden af. Det er derfor også vigtigt, at du ved hvem din målgruppe er – når du kender din målgruppe, så ved du også, hvordan du skal kommunikere.

Når du ønsker at holde øje med dine konverteringsrater, dine besøgenes adfærd og udvikling i antal besøgende, så er både Google Search Console og Google Analytics vigtige værktøjer. Er det ikke værktøjer, du bruger på nuværende tidspunkt, bør du prioritere det i fremtiden.

CRO handler derfor om generel konverteringsoptimering på dit website, så dine besøgende foretager den handling, du ønsker.

GÅ TIL INDEKS

CTA (Call to Action)

Den danske oversættelse er ikke noget, der bruges i branchen. CTA handler om, at den besøgende eller kunden skal ”tage den næste handling”. ”Den næste handling” kan både være sign-up til et nyhedsbrev, klikke videre på dit website eller købe et bestemt produkt – det hele handler om, hvad du definerer som ”den næste handling”.

En måde, du kan finde frem til den bedste CTA, er ved at teste forskellige CTA’er. Små justeringer og ændringer i en CTA kan have stor betydning for dig – derfor er det vigtigt, at du tester, hvis du ikke har viden om, hvilken CTA der fungerer bedst for din enkelte ønskede handling.

GÅ TIL INDEKS

CTR (Click Through Rate)

CTR måles i procent og giver indblik i sammenhængen mellem antal visninger og klik på din kampagne eller indsats.

Sådan beregner du CTR: CTR i % = (Klik på kampagne / Visninger af kampagne) * 100

GÅ TIL INDEKS

DCX (Doubleclick Adexchange) – kan der forklares lidt mere?

Google Ad Exchange, der i øjeblikket er markedsledende.

GÅ TIL INDEKS

DMP (Data Management Platform) – kan der forklares lidt mere?

En platform, der gør det muligt for annoncører, bureauer og medier at administrere opsamlet data (cookie, profildata m.m.) På det danske marked er Nugg.ad et eksempel på en DMP.

GÅ TIL INDEKS

DoFollow link er det modsatte af NoFollow Link. DoFollow link fortæller søgemaskinerne, at de skal medtage et eksternt link, når søgemaskinerne laver ranking på dit website. DoFollow Link er ikke et begreb, der typisk benyttes i dagligdagen, da et link som standard er DoFollow. DoFollow blev først et begreb, da NoFollow Link opstod i midt 00’erne for at bekæmpe spamblogs.

GÅ TIL INDEKS

DSP (Demand side platform)

En platform som annoncører og mediebureauer kan benytte for at få adgang til RTB-trafik – enten hos medier/publishers direkte eller/og via flere SSP’er/Ad Exchanges. På det danske marked er Adform et eksempel på en DSP.

GÅ TIL INDEKS

Duplicate content

Som navnet antyder, er det et begreb for indhold, der opstår på flere websites og links. Det kan både være indhold på ens eget website og på andre websites.

Duplicate content internt på dine egne websites opstår, hvis du genbruger indhold flere steder. Det giver udfordringer, når søgemaskinerne skal læse dit indhold. Grunden til det er, at søgemaskinerne ser dine undersider som en selvstændig side på internettet og ikke dit website som en helhed.

Duplicate content eksternt opstår, hvis du vælger at bruge det samme indhold på flere websites. Det kan fx opstå, hvis du har udgivet en artikel på din LinkedIn profil. Artiklen har fået god respons, og du beslutter dig derfor også at udgive den på dit website. I samme sekund, du bruger indholdet på dit website, opstår duplicate content. Desværre opstår duplicate content ikke kun ved, at du ”genbruger” dit gode indhold. Det sker desværre også, at andre kopierer dit indhold til deres sites – hvilket selvfølgelig er ulovligt.

GÅ TIL INDEKS

Google Ads hed tidligere Google Adwords. Det er Googles annonceplatform, hvor du, afhængig af målet, har mulighed for at øge din placering på søgeresultater, få reklamespot på YouTube eller blive en del af Google Shopping, hvis du sælger fysiske produkter.

Med Google Ads har du mulighed for at opnå dine mål uanset, om det handler om at få flere besøgende til dit website, opnå flere butiksbesøg i din fysiske forretning eller øge mængden af telefonopkald fra potentielle kunder direkte til dig.

Er du ikke startet op på Google Ads endnu, er det noget, du bør prioritere i fremtiden, hvis du ønsker, at din målgruppe skal finde dig, kende dig eller købe hos dig.

GÅ TIL INDEKS

Google Analytics

Google Analytics er et webanalyseværktøj udbudt af Google, der genererer statistik om brugeradfærd på websites og webshops.

Med Google Analytics kan du lære dine kunder bedre at kende – og få indsigt i deres adfærd: Hvem er dine kunder, hvor bor de, hvor længe opholder de sig på din hjemmeside, og hvilke sider bruger de mest. Ganske simpelt: Google Analytics tracker dine besøgendes adfærd og præsenterer det kvantitativt.

GÅ TIL INDEKS

Indeksering

Indeksering i en søgemaskine betyder, at dit website bliver gennemgået af søgemaskinernes bots, der kopierer og gemmer alt indhold og følger alle links, du har på dit website.

Søgemaskinen sikrer sig, at brugeren af søgemaskinerne, får de mest relevante søgeresultater frem, når de søger på et bestemt ord.

Indeksering bliver foretaget på samtlige undersider under din hjemmeside. 

Sådan indsamler søgemaskinerne materiale fra din hjemmeside og vurderer, hvad en given side omhandler, og hvilke ord den skal kunne finde i deres indeks. Jo højere indeks Google tildeler din hjemmeside, jo større synlighed får du på Googles ranking.

GÅ TIL INDEKS

Keyword

Det er dine keywords, der indikerer, hvad dit indhold handler om, når søgemaskinerne indekserer alle websites. Med en skarp keyword-analyse har du mulighed for at øge dine placeringer hos søgemaskinerne. Når du planlægger dit indhold til dit website, er et godt råd at lave en keyword-analyse, før du igangsætter. Med en keyword-analyse har du mulighed for skabe et overblik over, hvad der specifikt bliver søgt på hos søgemaskinerne. Et gratis værktøj til at optimere din keyword-analyse er keywordtool.io.

Keyword-analyse er derfor en vigtig disciplin, når du arbejder med SEO optimering.

GÅ TIL INDEKS

Konverteringsfrekvens

Din konverteringsfrekvens viser antallet af konverteringer i forhold til, hvor mange der klikket på dit indhold. Har du f.eks. lavet en kampagne, hvor du opfordrer modtagerne til at udføre en aktiv handling (f.eks. klikke på din bannerannonce) og der bliver skabt en konvertering, har du mulighed for at udregne din konverteringsfrekvens.

GÅ TIL INDEKS

Konverteringsrate

Konverteringsrater er en udregning for, hvor mange af dine besøgende, der bliver til kunder. Det er ofte et udtryk, der bruges hos e-commerce virksomheder, men har du indblik i, hvor mange besøgende du har i din fysiske butik, bør konverteringsraten også benyttes her for at give indsigt i, hvordan dine fysiske salgsindsatser performer.

Sådan beregner du konverteringsrate: Konverteringsrate i % = (Antal salg / antal besøgende) * 100

Udfordringen kommer, når du skal udregne din præcise konverteringsrate, for skal du måle på alle besøgende eller kun for unikke besøgende? Forbrugere har i dag flere digitale enheder, der gør det udfordrende at måle unikke besøgende. Besøger du et website med din telefon, computer og tablet, bliver du tracket som tre visninger, fordi Google Analytics ikke kan genkende dig gennem cookies, da du benytter tre forskellige enheder. En tommelfingerregel er, at den gennemsnitlige danske forbruger har 2,5 enheder.

GÅ TIL INDEKS

KPI (Key Performance Indicators)

KPI betyder Key Performance Indicators. KPI’er bruges som målsætninger for dine indsatser. KPI’er kan både være kvantitative eller kvalitative. KPI’er skal fastsættes, når du arbejder med dine markedsførings-og salgsindsatser. Når du fastsætter dine KPI’er, er det vigtigt, at du gør det S.M.A.R.T (specific, measureable, actionable, relevant, time-bound).

En KPI kunne lyde:

Virksomhed X skal øge omsætningen via digitalt salg med 10 % i 2021.

GÅ TIL INDEKS

NoFollow link indikerer overfor søgemaskinerne, at de ikke skal medregne et eksternt link i deres ranking. Normalt er eksterne link ikke en dårlig ting, da Google ser eksterne links til dit website som en anbefaling fra andre websites. Dog findes der udtalelser, hvor du ikke har lyst til, at det eksterne link medregnes i Googles ranking.

Hvis du fx får et eksternt link fra et website, du ikke har tillid til, har du mulighed for at tage linket ud af Googles ranking med NoFollow. NoFollow benyttes til at bekæmpe spamblogs (også kendt som splogs), der tidligere blev benyttet til at snyde søgemaskinerne til en bedre ranking gennem linkbuilding/Off Page SEO.

GÅ TIL INDEKS

NoIndex

NoIndex er et stykke kode/tag, der fortæller Google, at du ikke vil have indekseret en bestemt side på din hjemmeside. Siden vil dog stadig blive set af søgemaskinerne, men ikke vist i søgningerne.

Derfor, når du gør brug af NoIndex, vil du ikke få nogen form for organisk trafik til de sider, du bruger det på. NoIndex bør kun bruges i forbindelse med en side, du ikke ønsker vist i søgeresultaterne.

GÅ TIL INDEKS

Organisk trafik

Organisk trafik er gratis besøg til en hjemmeside. Det vil sige, at du ikke har betalt for din placering i bl.a. Googles søgemaskine, herunder SEO, eller benyttet dig af paid kampagner på dine sociale medier.

Organisk trafik kan også skabes, når du deler indhold på dine sociale medier og linker direkte til dit website eller et produkt. Når potentielle kunder har besøgt dit website, har du mulighed for at sende retargeting mod dine besøgende. Fortsættelse følger under ‘Pixel’.

GÅ TIL INDEKS

Pixel

En pixel er et stykke kode, du integrerer i dit website med henblik på måling, optimering og målretning af kampagner på bl.a. sociale medier.

Pixlen/koden tillader den respektive platform at indsamle data om websitets besøgende, herunder hvem de er, og hvilken adfærd de har på websitet. Når du integrerer en pixel på sit website, har du mulighed for at opsætte retargeting kampagner, hvor du målretter kampagner på sociale medier med udgangspunkt i din, i forvejen, fastsatte segmentering og besøgende på dit site.

GÅ TIL INDEKS

PPA (Pay Per Action)

Læs mere under CPA.

GÅ TIL INDEKS

PPC (Pay Per Click)

PPC en afregningsmodel, der benyttes ved digital markedsføring, men er anderledes i forhold til CPM og minder mere om CPC. Når du bruger PPC annoncering, betaler du kun for de klik, du får på din annonce. Med andre ord – du betaler ikke for dine kampagnevisninger, men kun for det aktive klik på din annonce.

Når du arbejder med PPC annoncering, findes der tre overordnede muligheder

1. Social Media-markedsføring: Facebook, Instagram, LinkedIn osv.

2. Search Engine Advertising: Google Ads

3. Display-annoncering: Annoncer på fx nyhedssites, YouTube osv.

Dine annoncer har i sig selv ingen effekt, hvis du ikke leder dine kunder det rette sted hen. Har du ikke en optimeret landing page, eller er linket mellem din annonce og landing page forkert, forvirrer du dine kunder og du mister deres interesse. En optimeret landing page, med det rigtige content og konkrete CTA’er, har derfor stor betydning for din annonces effekt, når du måler din ROAS.

GÅ TIL INDEKS

Quality Score

En kvalitetsscore giver dig en indikation på din kampagnes kvalitet. Kvalitetsscoren bliver brugt i forbindelse med annoncering via Google Ads, hvor kvalitetsscoren er den afgørende faktor for, hvor meget du betaler pr. klik i Google Ads.

For hver enkelt søgeord, tildeler Google en kvalitetsscore fra 1-10, hvoraf en kvalitetsscore på 10 er godt, og 1 er dårligt.

GÅ TIL INDEKS

Referral traffic

Referral traffic er besøgende, der kommer fra eksterne links fra andres websites eller dine egne sociale medier. Referral traffic må ikke sammenlignes med organisk trafik fra søgemaskinerne. Refferal traffic øger din SEO-indsats, da det er den aktivitet, der opstår, når andre websites linker til dit website.

En af de mest værdiskabende kilder til referral traffic er dine sociale medier. Ved at poste indhold med reference til indhold på dit website, har du mulighed for at linke over til dit website for få modtagerne til at interagere yderligere med dit indhold.

GÅ TIL INDEKS

Retargeting

Når du integrerer en pixel på dit website, har du mulighed for at lave retargeting mod de segmenter, du ønsker at ramme, der allerede har interageret med fx dit website. Det betyder, at hvis en potentiel kunde i din målgruppe har besøgt din webshop, men uden at foretage et køb, har du mulighed for at målrette kampagner direkte til den enkelte person for at øge sandsynligheden for et køb.

Har en kunde foretaget et køb, men du ønsker at skabe mersalg, har du mulighed for at lave retargeting på den enkelte kunde fx med komplementære produkter.

Eksempel:

En kunde har gennem din webshop købt en ny støvsuger, men har af ukendte årsager ikke valgt at købe støvsuge poser med. Du opretter derfor en specifik kampagne, hvor du sælger støvsugeposer med fri fragt målrettet det segment, der for nyligt har købt en støvsuger hos dig. På den måde målretter du din kampagne til eksisterende kunder med et behov, du løser.

GÅ TIL INDEKS

ROAS (Return on Advertising Spend)

ROAS måler den samlede effekt af din markedsføring. ROAS er i korte træk den gennemsnitlige konverteringsværdi, som du ønsker at opnå for hver krone, du bruger på annoncer.

ROAS er derfor et godt værktøj til at evaluere, hvordan fx den enkelte annoncekampagne bidrager til den enkelte kundes bundlinje.

Sådan beregner du ROAS: Total omsætning fra kampagne / kampagneomkostninger = ROAS

GÅ TIL INDEKS

ROI (Return on Investment)

ROI er en forkortelse for “Return of Investment” – det vil sige, hvor stort afkastet fra en investering er. En positiv ROI er et udtryk for, at du har tjent penge på din investering, mens en negativ ROI betyder, at du har tabt penge på din investering.

Sådan beregner du ROI: (indtjening – investering) / investering x 100 = ROI

GÅ TIL INDEKS

RTB (Real Time Bidding)

Et begreb, der bruges i forbindelse med, at publishers og annoncører ved hjælp af platforme/annoncebørser kan sælge og købe annonceplads i realtime – dvs. uden forsinkelse.

GÅ TIL INDEKS

Rækkevidde (personer)

Når du måler en rækkevidde, måler du antal personer, din annonce har ramt. Det vil sige, når du har en rækkevidde 240, har 240 se din kampagne eller annonce.

Rækkevidde bliver ofte forvekslet med eksponeringer. Forskellen er simpel: Rækkevidde er antal personer, du har ramt med din annonce. Eksponeringer er det samlede antal af visninger, din annonce har fået.

Her er et eksempel, der viser forskellen på rækkevidde og eksponering:

Rækkevidde: 240
Eksponeringer: 730

Frekvens: 2,4

Ovenstående viser, at du har formået at ramme 240 personer og samlet set genereret 730 visninger. Det vil sige: Ud af de 240 personer i rækkevidde har de besøgende set din kampagne 2,4 gange. Heraf opstår de 730 visninger/eksponeringer.

GÅ TIL INDEKS

SEM (Search Engine Marketing)

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, hvor du møder brugerne, når de søger et specifikt produkt. SEM er bl.a. en fællesbetegnelse for SEO og Google Ads. Med fokus på push/pull strategi, er der ved SEM tale om en pull strategi, fordi du som virksomhed eller brand stiller dine ydelser til rådighed, når kunden enten søger inspiration eller efterspørger dine ydelser.

GÅ TIL INDEKS

SEO – (søgemaskineoptimering)

Når du optimerer din SEO-indsats, arbejder du med to områder – Off SEO og On SEO.

Off Page SEO: Off Page SEO er det, der foregår uden for dit website. I daglig tale kender du det formentlig som linkbuilding. Når Google ranker dit website, har Off Page SEO en positiv effekt. Grunden til den positive effekt er, at Google ser eksterne links som en anbefaling til dit website.

Off Page SEO opstår typisk på tre forskellige måder:

  • Selvskabte eksterne links: Eksterne links fra sites du selv laver – fx via online fora.
  • Manuelle eksterne links: Eksterne links fra sites du selv har bedt om
  • Naturlige eksterne links: Eksterne links fra sites du ikke selv har bedt om

Når du arbejder med Off Page SEO, er det vigtigt, at du kan identificere om eksterne links er stærke eller svage. Et værdifuldt SEO-værktøj er ahrefs.com, der ranker dine eksterne links.

Arbejder du endnu ikke strategisk med din Off Page SEO bør du begynde nu, da Google værdsætter dine anbefalinger fra andre sites.

On Page SEO: On Page SEO er den indsats, du aktivt arbejder med på dit eget website. Din SEO-indsats optimeres bl.a. ved keyword-analyse, title tags, tags på grafisk indhold, interne links på dit website og optimering ved brug af mobile enheder.

Der findes mange indsatser, hvor du har mulighed for at optimere din On page SEO, men Google giver, desværre, ikke en facitliste til optimering af din On Page SEO. Dygtige ressourcer i SEO-optimering er derfor et stort konkurrenceparameter for virksomheder.

GÅ TIL INDEKS

SERP (Search Engine Result Page)

SERP er det, der bliver vist, når du foretager en søgning i en søgemaskine, heriblandt Google.

En SERP er en liste med hjemmesider, der er indekseret og sat i rækkefølge alt efter, hvor relevant Google mener, de er. De hjemmesider, som Google mener er relevante i forhold til det pågældende søgeord, bliver indekseret på de øverste pladser på en SERP.

GÅ TIL INDEKS

Social traffic

Social traffic er betegnelsen for den trafik, der kommer til dit website gennem dine sociale medier. En effektiv metode for at øge trafik og besøgende til dit website er, at du på dine sociale medier skriver kort om det enkelte indhold og derefter linker videre til dit website. Meningen er, at modtagerne, på meget få linjer, skal få interesse for dit budskab. For at få uddybende viden, skal modtageren besøge dit website og læse mere – dermed øges trafikken til dit website og du har mulighed for at tracke, hvem de besøgende er.

GÅ TIL INDEKS

Splittest

Når du arbejder med markedsføring, er splittest en vigtig aktivitet. Med splittest har du to-tre forskellige varianter med samme budskab. Når du fx splittester, bør du gøre det med alle dine indsatser, så du kan skabe statistisk viden om, hvad der konverterer bedst overfor din målgruppe.

Når du fx splittester på display annoncering eller på sociale medier, har du mulighed for at splitteste din content på det visuelle (farvevalg, opsætning og lignende) og på din tekstforfatning. Kampagner med splittest bliver eksponeret tilfældigt mod din opsatte målgruppe og segmentering. Gennem f.eks. kliks, salg, konverteringer og engagement, har du mulighed for at finde den bedste variant af din kampagne.

GÅ TIL INDEKS

SSP (Supply Side Platform)

En platform, der administrerer mediernes/publishers inventar med henblik på at maksimere indtægterne på annoncevisninger. SSP kan automatisere salget af visninger til enkelt annoncører eller til DSP/Ad exchanges. På det danske marked er Emediate et eksempel på en SSP.

GÅ TIL INDEKS

Del
Anée Danevig PlangeHead of Media Planning+45 20 47 18 55andap@step.dk

Disclaimer

Vi ville rigtig gerne have fortalt mere om de enkelte målinger, benchmarks og STEPs performance. Men som med så meget andet i den digitale verden, ændrer det sig konstant, så tøv ikke med at kontakte os, hvis vi skal uddybe, hvordan det hele ser ud lige nu.

STEP

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.