Like a buzz: ForstÄ de digitale marketing-buzzwords alle bruger, men ingen rigtigt ved, hvad betyder

Den digitale markedsfÞringsverden er et vÊld af buzzwords, forkortelser, termer og udtryk, der kan virke udfordrende og uoverskuelige at finde rundt i. Men nu er det slut med bare at nikke, selvom du ikke er heeelt sikker pÄ, hvad ordene betyder. Vi har nemlig samlet de mest benyttede udtryk i en ordbog, vi kalder Dansk/Digitalsk-ordbogen. Her kan du slÄ op, nÄr du vil vide, hvad de digitale markedsfÞringstermer betyder pÄ dansk.

Vores Þnske er, at du bliver klogere pÄ diverse fagudtryk, sÄ du bliver endnu skarpere til at begÄ dig i den digitale verden. Gem ordbogen, tag den frem, nÄr du mangler en god forklaring, eller send linket til din nye medarbejder, sÄ I er sikre pÄ, at I taler samme sprog fra start.

SlÄ op i den store marketing-ordbog med 39 buzzwords, du skal kende

CAC (Customer Acqusition Cost)

CAC er den pris, det koster din virksomhed eller brand at lande enten en ny kunde eller et nyt salg. Et godt og gammelt markedsfĂžringsudtryk siger, at ”det koster penge at tjene penge”. Det er et udtryk for, at dine markedsfĂžringsaktiviteter koster dig penge, men pĂ„ sigt skal tjene sig ind, nĂ„r du lander nye kunder – alt efter hvor lang lead time du har. BemĂŠrk: B2C webshops har kortere lead time end B2B konsulenter. Derfor er CAC et begreb, der giver dig indblik i, hvor meget dine kunder koster dig.

SĂ„dan beregner du CAC:
CAC = Dine samlede markedsfĂžrings- og salgsomkostninger / antal nye kunder.

GÅ TIL INDEKS

Cost per lead

Fra et markedsfĂžringsperspektiv er det prisen for at skaffe et lead, der efterfĂžlgende bearbejdes af salgsafdelingen hos en virksomhed. I en B2B-virksomhed er det marketingafdelingens fineste opgave at indsamle kvalitets-leads, som salgsafdeling arbejder videre med.

Cost per lead er derfor den gennemsnitlige lead-pris for markedsfĂžringskampagner og -indsatser.

SĂ„dan beregner du Cost per lead: Cost per lead = markedsfĂžringsomkostninger / antal leads indhentet

GÅ TIL INDEKS

CPA (Cost per Acqusition)

Det er en beregningsmodel, der anvendes til at afregne marketingkampagner. CPA kan sidestilles med CPM eller CPC, men CPA er en mere dybdegĂ„ende afregningsmodel – det er svĂŠrt at ”snyde” med et konkret salg – baseret pĂ„ den enkelte kampagne eller indsats. Benytter du CPA som afregningsmodel, betaler du for handlinger fremfor trafik. 

SĂ„dan udregner du CPA: CPA = samlede omkostninger / antal konverteringer

GÅ TIL INDEKS

CPC (Cost Per Click)

CPC er en af de mest benyttede afregningsmodeller i forbindelse med digital markedsfÞring. CPC har en tÊt relation til PPC, der betyder Pay Per Click. Med en afregningsmodel som CPC, udregnes gennemsnitsklikprisen for den enkelte indsats eller kampagne og giver et overblik over, hvor mange der klikker pÄ kampagnen i forhold til det spend, der er fastsat.

SĂ„dan udregner du CPC: CPC = samlede pris for klik / samlede antal klik

GÅ TIL INDEKS

CPM (Cost per Mille)

En anden afregningsmodel, der ogsÄ ofte benyttes, er CPM. Afregningsmodellen betyder, at der gives en pris for 1000 visninger af den enkelte kampagne eller indsats.

SĂ„dan udregner du CPM: CPM = samlede pris for visninger / visninger*1000

GÅ TIL INDEKS

CRO (Conversion Rate Optimization)

CRO handler om konverteringsoptimering pĂ„ dit website. ”Content is King”, men hvis det content, du har pĂ„ dit website, ikke viser de besĂžgende, hvad de skal foretage sig, mister du dem. Det er derfor vigtigt, at du gennemgĂ„r alle dine undersider pĂ„ dit website og opsĂŠtter KPI’er for, hvad du Ăžnsker kunderne skal gĂžre pĂ„ den enkelte side.

Nu vi taler om content pĂ„ dit website, sĂ„ har det ogsĂ„ betydning for din konvertering. Indholdet kan have de bedste intentioner, men hvis din mĂ„lgruppe ikke bliver pĂ„virket af det, eller sĂ„gar bliver pĂ„virket negativt, sĂ„ rammer du desvĂŠrre ved siden af. Det er derfor ogsĂ„ vigtigt, at du ved hvem din mĂ„lgruppe er – nĂ„r du kender din mĂ„lgruppe, sĂ„ ved du ogsĂ„, hvordan du skal kommunikere.

NÄr du Þnsker at holde Þje med dine konverteringsrater, dine besÞgenes adfÊrd og udvikling i antal besÞgende, sÄ er bÄde Google Search Console og Google Analytics vigtige vÊrktÞjer. Er det ikke vÊrktÞjer, du bruger pÄ nuvÊrende tidspunkt, bÞr du prioritere det i fremtiden.

CRO handler derfor om generel konverteringsoptimering pÄ dit website, sÄ dine besÞgende foretager den handling, du Þnsker.

GÅ TIL INDEKS

CTA (Call to Action)

Den danske oversĂŠttelse er ikke noget, der bruges i branchen. CTA handler om, at den besĂžgende eller kunden skal ”tage den nĂŠste handling”. ”Den nĂŠste handling” kan bĂ„de vĂŠre sign-up til et nyhedsbrev, klikke videre pĂ„ dit website eller kĂžbe et bestemt produkt – det hele handler om, hvad du definerer som ”den nĂŠste handling”.

En mĂ„de, du kan finde frem til den bedste CTA, er ved at teste forskellige CTA’er. SmĂ„ justeringer og ĂŠndringer i en CTA kan have stor betydning for dig – derfor er det vigtigt, at du tester, hvis du ikke har viden om, hvilken CTA der fungerer bedst for din enkelte Ăžnskede handling.

GÅ TIL INDEKS

CTR (Click Through Rate)

CTR mÄles i procent og giver indblik i sammenhÊngen mellem antal visninger og klik pÄ din kampagne eller indsats.

SÄdan beregner du CTR: CTR i % = (Klik pÄ kampagne / Visninger af kampagne) * 100

GÅ TIL INDEKS

DCX (Doubleclick Adexchange)

Google Ad Exchange, der i Ăžjeblikket er markedsledende, er en digital markedsplads til at kĂžbe og sĂŠlge displayannonceplads. Oftest handles der i auktioner i realtid, hvor annoncĂžrer kan byde ind med deres hĂžjeste bud, de er villige til at betale for annoncepladsen.

GÅ TIL INDEKS

DMP (Data Management Platform)

En platform, der gÞr det muligt for annoncÞrer, bureauer og medier at administrere opsamlet data (cookie, profildata m.m.) PÄ det danske marked er Nugg.ad et eksempel pÄ en DMP.

GÅ TIL INDEKS

DoFollow link er det modsatte af NoFollow Link. DoFollow link fortĂŠller sĂžgemaskinerne, at de skal medtage et eksternt link, nĂ„r sĂžgemaskinerne laver ranking pĂ„ dit website. DoFollow Link er ikke et begreb, der typisk benyttes i dagligdagen, da et link som standard er DoFollow. DoFollow blev fĂžrst et begreb, da NoFollow Link opstod i midt 00’erne for at bekĂŠmpe spamblogs.

GÅ TIL INDEKS

DSP (Demand side platform)

En platform som annoncĂžrer og mediebureauer kan benytte for at fĂ„ adgang til RTB-trafik – enten hos medier/publishers direkte eller/og via flere SSP’er/Ad Exchanges. PĂ„ det danske marked er Adform et eksempel pĂ„ en DSP.

GÅ TIL INDEKS

Duplicate content

Som navnet antyder, er det et begreb for indhold, der opstÄr pÄ flere websites og links. Det kan bÄde vÊre indhold pÄ ens eget website og pÄ andre websites.

Duplicate content internt pÄ dine egne websites opstÄr, hvis du genbruger indhold flere steder. Det giver udfordringer, nÄr sÞgemaskinerne skal lÊse dit indhold. Grunden til det er, at sÞgemaskinerne ser dine undersider som en selvstÊndig side pÄ internettet og ikke dit website som en helhed.

Duplicate content eksternt opstĂ„r, hvis du vĂŠlger at bruge det samme indhold pĂ„ flere websites. Det kan fx opstĂ„, hvis du har udgivet en artikel pĂ„ din LinkedIn profil. Artiklen har fĂ„et god respons, og du beslutter dig derfor ogsĂ„ at udgive den pĂ„ dit website. I samme sekund, du bruger indholdet pĂ„ dit website, opstĂ„r duplicate content. DesvĂŠrre opstĂ„r duplicate content ikke kun ved, at du ”genbruger” dit gode indhold. Det sker desvĂŠrre ogsĂ„, at andre kopierer dit indhold til deres sites – hvilket selvfĂžlgelig er ulovligt.

GÅ TIL INDEKS

Google Ads hed tidligere Google Adwords. Det er Googles annonceplatform, hvor du, afhÊngig af mÄlet, har mulighed for at Þge din placering pÄ sÞgeresultater, fÄ reklamespot pÄ YouTube eller blive en del af Google Shopping, hvis du sÊlger fysiske produkter.

Med Google Ads har du mulighed for at opnÄ dine mÄl uanset, om det handler om at fÄ flere besÞgende til dit website, opnÄ flere butiksbesÞg i din fysiske forretning eller Þge mÊngden af telefonopkald fra potentielle kunder direkte til dig.

Er du ikke startet op pÄ Google Ads endnu, er det noget, du bÞr prioritere i fremtiden, hvis du Þnsker, at din mÄlgruppe skal finde dig, kende dig eller kÞbe hos dig.

GÅ TIL INDEKS

Google Analytics

Google Analytics er et webanalysevÊrktÞj udbudt af Google, der genererer statistik om brugeradfÊrd pÄ websites og webshops.

Med Google Analytics kan du lĂŠre dine kunder bedre at kende – og fĂ„ indsigt i deres adfĂŠrd: Hvem er dine kunder, hvor bor de, hvor lĂŠnge opholder de sig pĂ„ din hjemmeside, og hvilke sider bruger de mest. Ganske simpelt: Google Analytics tracker dine besĂžgendes adfĂŠrd og prĂŠsenterer det kvantitativt.

GÅ TIL INDEKS

Indeksering

Indeksering i en sÞgemaskine betyder, at dit website bliver gennemgÄet af sÞgemaskinernes bots, der kopierer og gemmer alt indhold og fÞlger alle links, du har pÄ dit website.

SÞgemaskinen sikrer sig, at brugeren af sÞgemaskinerne, fÄr de mest relevante sÞgeresultater frem, nÄr de sÞger pÄ et bestemt ord.

Indeksering bliver foretaget pĂ„ samtlige undersider under din hjemmeside. 

SÄdan indsamler sÞgemaskinerne materiale fra din hjemmeside og vurderer, hvad en given side omhandler, og hvilke ord den skal kunne finde i deres indeks. Jo hÞjere indeks Google tildeler din hjemmeside, jo stÞrre synlighed fÄr du pÄ Googles ranking.

GÅ TIL INDEKS

Keyword

Det er dine keywords, der indikerer, hvad dit indhold handler om, nÄr sÞgemaskinerne indekserer alle websites. Med en skarp keyword-analyse har du mulighed for at Þge dine placeringer hos sÞgemaskinerne. NÄr du planlÊgger dit indhold til dit website, er et godt rÄd at lave en keyword-analyse, fÞr du igangsÊtter. Med en keyword-analyse har du mulighed for skabe et overblik over, hvad der specifikt bliver sÞgt pÄ hos sÞgemaskinerne. Et gratis vÊrktÞj til at optimere din keyword-analyse er keywordtool.io.

Keyword-analyse er derfor en vigtig disciplin, nÄr du arbejder med SEO.

GÅ TIL INDEKS

Konverteringsfrekvens

Din konverteringsfrekvens viser antallet af konverteringer i forhold til, hvor mange der klikket pÄ dit indhold. Har du f.eks. lavet en kampagne, hvor du opfordrer modtagerne til at udfÞre en aktiv handling (f.eks. klikke pÄ din bannerannonce) og der bliver skabt en konvertering, har du mulighed for at udregne din konverteringsfrekvens.

GÅ TIL INDEKS

Konverteringsrate

Konverteringsrater er en udregning for, hvor mange af dine besÞgende, der bliver til kunder. Det er ofte et udtryk, der bruges hos e-commerce virksomheder, men har du indblik i, hvor mange besÞgende du har i din fysiske butik, bÞr konverteringsraten ogsÄ benyttes her for at give indsigt i, hvordan dine fysiske salgsindsatser performer.

SĂ„dan beregner du konverteringsrate: Konverteringsrate i % = (Antal salg / antal besĂžgende) * 100

Udfordringen kommer, nÄr du skal udregne din prÊcise konverteringsrate, for skal du mÄle pÄ alle besÞgende eller kun for unikke besÞgende? Forbrugere har i dag flere digitale enheder, der gÞr det udfordrende at mÄle unikke besÞgende. BesÞger du et website med din telefon, computer og tablet, bliver du tracket som tre visninger, fordi Google Analytics ikke kan genkende dig gennem cookies, da du benytter tre forskellige enheder. En tommelfingerregel er, at den gennemsnitlige danske forbruger har 2,5 enheder.

GÅ TIL INDEKS

KPI (Key Performance Indicators)

KPI betyder Key Performance Indicators. KPI’er bruges som mĂ„lsĂŠtninger for dine indsatser. KPI’er kan bĂ„de vĂŠre kvantitative eller kvalitative. KPI’er skal fastsĂŠttes, nĂ„r du arbejder med dine markedsfĂžrings-og salgsindsatser. NĂ„r du fastsĂŠtter dine KPI’er, er det vigtigt, at du gĂžr det S.M.A.R.T (specific, measureable, actionable, relevant, time-bound).

En KPI kunne lyde:

Virksomhed X skal Ăžge omsĂŠtningen via digitalt salg med 10 % i 2021.

GÅ TIL INDEKS

NoFollow link indikerer overfor sÞgemaskinerne, at de ikke skal medregne et eksternt link i deres ranking. Normalt er eksterne link ikke en dÄrlig ting, da Google ser eksterne links til dit website som en anbefaling fra andre websites. Dog findes der udtalelser, hvor du ikke har lyst til, at det eksterne link medregnes i Googles ranking.

Hvis du fx fÄr et eksternt link fra et website, du ikke har tillid til, har du mulighed for at tage linket ud af Googles ranking med NoFollow. NoFollow benyttes til at bekÊmpe spamblogs (ogsÄ kendt som splogs), der tidligere blev benyttet til at snyde sÞgemaskinerne til en bedre ranking gennem linkbuilding/Off Page SEO.

GÅ TIL INDEKS

NoIndex

NoIndex er et stykke kode/tag, der fortÊller Google, at du ikke vil have indekseret en bestemt side pÄ din hjemmeside. Siden vil dog stadig blive set af sÞgemaskinerne, men ikke vist i sÞgningerne.

Derfor, nÄr du gÞr brug af NoIndex, vil du ikke fÄ nogen form for organisk trafik til de sider, du bruger det pÄ. NoIndex bÞr kun bruges i forbindelse med en side, du ikke Þnsker vist i sÞgeresultaterne.

GÅ TIL INDEKS

Organisk trafik

Organisk trafik er gratis besÞg til en hjemmeside. Det vil sige, at du ikke har betalt for din placering i bl.a. Googles sÞgemaskine, herunder SEO, eller benyttet dig af paid kampagner pÄ dine sociale medier.

Organisk trafik kan ogsĂ„ skabes, nĂ„r du deler indhold pĂ„ dine sociale medier og linker direkte til dit website eller et produkt. NĂ„r potentielle kunder har besĂžgt dit website, har du mulighed for at sende retargeting mod dine besĂžgende. FortsĂŠttelse fĂžlger under ‘Pixel’.

GÅ TIL INDEKS

Pixel

En pixel er et stykke kode, du integrerer i dit website med henblik pÄ mÄling, optimering og mÄlretning af kampagner pÄ bl.a. sociale medier.

Pixlen/koden tillader den respektive platform at indsamle data om websitets besÞgende, herunder hvem de er, og hvilken adfÊrd de har pÄ websitet. NÄr du integrerer en pixel pÄ sit website, har du mulighed for at opsÊtte retargeting kampagner, hvor du mÄlretter kampagner pÄ sociale medier med udgangspunkt i din, i forvejen, fastsatte segmentering og besÞgende pÄ dit site.

GÅ TIL INDEKS

PPA (Pay Per Action)

LĂŠs mere under CPA.

GÅ TIL INDEKS

PPC (Pay Per Click)

PPC en afregningsmodel, der benyttes ved digital markedsfĂžring, men er anderledes i forhold til CPM og minder mere om CPC. NĂ„r du bruger PPC annoncering, betaler du kun for de klik, du fĂ„r pĂ„ din annonce. Med andre ord – du betaler ikke for dine kampagnevisninger, men kun for det aktive klik pĂ„ din annonce.

NĂ„r du arbejder med PPC annoncering, findes der tre overordnede muligheder

1. Social Media-markedsfĂžring: Facebook, Instagram, LinkedIn osv.

2. Search Engine Advertising: Google Ads

3. Display-annoncering: Annoncer pÄ fx nyhedssites, YouTube osv.

Dine annoncer har i sig selv ingen effekt, hvis du ikke leder dine kunder det rette sted hen. Har du ikke en optimeret landing page, eller er linket mellem din annonce og landing page forkert, forvirrer du dine kunder og du mister deres interesse. En optimeret landing page, med det rigtige content og konkrete CTA’er, har derfor stor betydning for din annonces effekt, nĂ„r du mĂ„ler din ROAS.

GÅ TIL INDEKS

Quality Score

En kvalitetsscore giver dig en indikation pÄ din kampagnes kvalitet. Kvalitetsscoren bliver brugt i forbindelse med annoncering via Google Ads, hvor kvalitetsscoren er den afgÞrende faktor for, hvor meget du betaler pr. klik i Google Ads.

For hver enkelt sÞgeord, tildeler Google en kvalitetsscore fra 1-10, hvoraf en kvalitetsscore pÄ 10 er godt, og 1 er dÄrligt.

GÅ TIL INDEKS

Referral traffic

Referral traffic er besÞgende, der kommer fra eksterne links fra andres websites eller dine egne sociale medier. Referral traffic mÄ ikke sammenlignes med organisk trafik fra sÞgemaskinerne. Refferal traffic Þger din SEO-indsats, da det er den aktivitet, der opstÄr, nÄr andre websites linker til dit website.

En af de mest vÊrdiskabende kilder til referral traffic er dine sociale medier. Ved at poste indhold med reference til indhold pÄ dit website, har du mulighed for at linke over til dit website for fÄ modtagerne til at interagere yderligere med dit indhold.

GÅ TIL INDEKS

Retargeting

NÄr du integrerer en pixel pÄ dit website, har du mulighed for at lave retargeting mod de segmenter, du Þnsker at ramme, der allerede har interageret med fx dit website. Det betyder, at hvis en potentiel kunde i din mÄlgruppe har besÞgt din webshop, men uden at foretage et kÞb, har du mulighed for at mÄlrette kampagner direkte til den enkelte person for at Þge sandsynligheden for et kÞb.

Har en kunde foretaget et kÞb, men du Þnsker at skabe mersalg, har du mulighed for at lave retargeting pÄ den enkelte kunde fx med komplementÊre produkter.

Eksempel:

En kunde har gennem din webshop kÞbt en ny stÞvsuger, men har af ukendte Ärsager ikke valgt at kÞbe stÞvsuge poser med. Du opretter derfor en specifik kampagne, hvor du sÊlger stÞvsugeposer med fri fragt mÄlrettet det segment, der for nyligt har kÞbt en stÞvsuger hos dig. PÄ den mÄde mÄlretter du din kampagne til eksisterende kunder med et behov, du lÞser.

GÅ TIL INDEKS

ROAS (Return on Advertising Spend)

ROAS mÄler den samlede effekt af din markedsfÞring. ROAS er i korte trÊk den gennemsnitlige konverteringsvÊrdi, som du Þnsker at opnÄ for hver krone, du bruger pÄ annoncer.

ROAS er derfor et godt vĂŠrktĂžj til at evaluere, hvordan fx den enkelte annoncekampagne bidrager til den enkelte kundes bundlinje.

SĂ„dan beregner du ROAS: Total omsĂŠtning fra kampagne / kampagneomkostninger = ROAS

GÅ TIL INDEKS

ROI (Return on Investment)

ROI er en forkortelse for “Return of Investment” – det vil sige, hvor stort afkastet fra en investering er. En positiv ROI er et udtryk for, at du har tjent penge pĂ„ din investering, mens en negativ ROI betyder, at du har tabt penge pĂ„ din investering.

SĂ„dan beregner du ROI: (indtjening – investering) / investering x 100 = ROI

GÅ TIL INDEKS

RTB (Real Time Bidding)

Et begreb, der bruges i forbindelse med, at publishers og annoncþrer ved hjélp af platforme/annoncebþrser kan sélge og kþbe annonceplads i realtime – dvs. uden forsinkelse.

GÅ TIL INDEKS

RĂŠkkevidde (personer)

NÄr du mÄler en rÊkkevidde, mÄler du antal personer, din annonce har ramt. Det vil sige, nÄr du har en rÊkkevidde 240, har 240 se din kampagne eller annonce.

RÊkkevidde bliver ofte forvekslet med eksponeringer. Forskellen er simpel: RÊkkevidde er antal personer, du har ramt med din annonce. Eksponeringer er det samlede antal af visninger, din annonce har fÄet.

Her er et eksempel, der viser forskellen pÄ rÊkkevidde og eksponering:

RĂŠkkevidde: 240
Eksponeringer: 730

Frekvens: 2,4

OvenstÄende viser, at du har formÄet at ramme 240 personer og samlet set genereret 730 visninger. Det vil sige: Ud af de 240 personer i rÊkkevidde har de besÞgende set din kampagne 2,4 gange. Heraf opstÄr de 730 visninger/eksponeringer.

GÅ TIL INDEKS

SEM (Search Engine Marketing)

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, hvor du mÞder brugerne, nÄr de sÞger et specifikt produkt. SEM er bl.a. en fÊllesbetegnelse for SEO og Google Ads. Med fokus pÄ push/pull strategi, er der ved SEM tale om en pull strategi, fordi du som virksomhed eller brand stiller dine ydelser til rÄdighed, nÄr kunden enten sÞger inspiration eller efterspÞrger dine ydelser.

GÅ TIL INDEKS

SEO (Search Engine Optimization)

NĂ„r du optimerer din SEO-indsats, arbejder du med to omrĂ„der – Off SEO og On SEO.

Off Page SEO: Off Page SEO er det, der foregÄr uden for dit website. I daglig tale kender du det formentlig som linkbuilding. NÄr Google ranker dit website, har Off Page SEO en positiv effekt. Grunden til den positive effekt er, at Google ser eksterne links som en anbefaling til dit website.

Off Page SEO opstÄr typisk pÄ tre forskellige mÄder:

  • Selvskabte eksterne links: Eksterne links fra sites du selv laver – fx via online fora.
  • Manuelle eksterne links: Eksterne links fra sites du selv har bedt om
  • Naturlige eksterne links: Eksterne links fra sites du ikke selv har bedt om

NĂ„r du arbejder med Off Page SEO, er det vigtigt, at du kan identificere om eksterne links er stĂŠrke eller svage. Et vĂŠrdifuldt SEO-vĂŠrktĂžj er ahrefs.com, der ranker dine eksterne links.

Arbejder du endnu ikke strategisk med din Off Page SEO bĂžr du begynde nu, da Google vĂŠrdsĂŠtter dine anbefalinger fra andre sites.

On Page SEO: On Page SEO er den indsats, du aktivt arbejder med pÄ dit eget website. Din SEO-indsats optimeres bl.a. ved keyword-analyse, title tags, tags pÄ grafisk indhold, interne links pÄ dit website og optimering ved brug af mobile enheder.

Der findes mange indsatser, hvor du har mulighed for at optimere din On page SEO, men Google giver, desvĂŠrre, ikke en facitliste til optimering af din On Page SEO. Dygtige ressourcer i SEO-optimering er derfor et stort konkurrenceparameter for virksomheder.

GÅ TIL INDEKS

SERP (Search Engine Result Page)

SERP er det, der bliver vist, nÄr du foretager en sÞgning i en sÞgemaskine, heriblandt Google.

En SERP er en liste med hjemmesider, der er indekseret og sat i rÊkkefÞlge alt efter, hvor relevant Google mener, de er. De hjemmesider, som Google mener er relevante i forhold til det pÄgÊldende sÞgeord, bliver indekseret pÄ de Þverste pladser pÄ en SERP.

GÅ TIL INDEKS

Social traffic

Social traffic er betegnelsen for den trafik, der kommer til dit website gennem dine sociale medier. En effektiv metode for at Ăžge trafik og besĂžgende til dit website er, at du pĂ„ dine sociale medier skriver kort om det enkelte indhold og derefter linker videre til dit website. Meningen er, at modtagerne, pĂ„ meget fĂ„ linjer, skal fĂ„ interesse for dit budskab. For at fĂ„ uddybende viden, skal modtageren besĂžge dit website og lĂŠse mere – dermed Ăžges trafikken til dit website og du har mulighed for at tracke, hvem de besĂžgende er.

GÅ TIL INDEKS

Splittest

NÄr du arbejder med markedsfÞring, er splittest en vigtig aktivitet. Med splittest har du to-tre forskellige varianter med samme budskab. NÄr du fx splittester, bÞr du gÞre det med alle dine indsatser, sÄ du kan skabe statistisk viden om, hvad der konverterer bedst overfor din mÄlgruppe.

NÄr du fx splittester pÄ display annoncering eller pÄ sociale medier, har du mulighed for at splitteste din content pÄ det visuelle (farvevalg, opsÊtning og lignende) og pÄ din tekstforfatning. Kampagner med splittest bliver eksponeret tilfÊldigt mod din opsatte mÄlgruppe og segmentering. Gennem f.eks. kliks, salg, konverteringer og engagement, har du mulighed for at finde den bedste variant af din kampagne.

GÅ TIL INDEKS

SSP (Supply Side Platform)

En platform, der administrerer mediernes/publishers inventar med henblik pÄ at maksimere indtÊgterne pÄ annoncevisninger. SSP kan automatisere salget af visninger til enkelt annoncÞrer eller til DSP/Ad exchanges. PÄ det danske marked er Adform et eksempel pÄ en SSP.

GÅ TIL INDEKS

Del
Fb Li
Anée Danevig PlangeHead of Media Planning+45 20 47 18 55andap@step.dk

Disclaimer

Vi ville rigtig gerne have fortalt mere om de enkelte mÄlinger, benchmarks og STEPs performance. Men som med sÄ meget andet i den digitale verden, Êndrer det sig konstant, sÄ tÞv ikke med at kontakte os, hvis vi skal uddybe, hvordan det hele ser ud lige nu.

Ring til AnĂ©e. Hun var blandt de fĂžrste, der indrykkede reklamer pĂ„ TV – og har lige siden hjulpet brands med at trĂŠffe de gode beslutninger i valget mellem de mange (og hele tiden nye) medier. AnĂ©e giver dig det holistiske overblik og hendes team supplerer med konkret specialistviden. Fanger du en rar og rolig kvinde i den anden ende af rĂžret, sĂ„ har du helt sikkert ringet rigtigt.

mail

Vil du vĂŠre up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret pÄ de nyeste muligheder i forhold til at gÞre din forretning og kommunikation mere datadrevet (lÊs: succesfuld):

❀ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.