Karoline BoysenHead of Social & Content Strategy+45 20 87 18 46kakbo@step.dk

Hvordan værdiansætter man en influent? Virksomhederne ved godt, at influenter kan tilføre en værdi, som er svær at måle og sætte en pris på. Men som virksomhed vil du bare gerne vide, hvad du skal punge ud med – og om den givne pris er berettiget? Eller om du bliver taget ved næsen af en influent, agent eller et bureau, der udnytter, at værdiansættelse er en famlende gråzone?

Når vi som bureau får priser fra influenter eller agenter, er der tale om faste listepriser. Priser, som fx dækker ét post på Instagram, én storyline eller én reel. Derudfra kan vi så sammensætte en samlet pris på content og præsentere for vores kunde.

Der er bare ingen gennemsigtighed omkring, hvorfor prisen er, som den er. Den største udfordring fra min side af bordet er, at der mangler parametre, vi kan bruge til at værdiansætte influenternes arbejde.

Ofte er priserne nemlig kun baseret på influentens følgerantal – frem for fx arbejdsbyrden eller den performance, influenten i gennemsnit opnår på lignende opgaver. Der opereres altså i udbud/efterspørgsel, men der bliver sjældent sammenlignet influenterne imellem.

Alle prissætter selv, og der bliver generelt talt meget lidt om priser. Derfor bliver det ofte vores – altså bureauets – opgave at sælge én influent frem for en anden til vores kunde.

De parametre, vi prissætter ud fra

Når vi i bureaubranchen forhandler aftaler med influenterne på vegne af vores kunder, benytter vi os af en bestemt række parametre, som hjælper os med at fastsætte prisen. Det bliver mere nuanceret, og giver samtidig et andet forhandlingsgrundlag, når vi har alle informationer med.

På STEP værdiansætter vi influenten ud fra

  • Antallet af følgere

  • Udbud/efterspørgsel

  • Samarbejdets varighed

  • Rettigheder og eksklusivitet

  • Typen af content og mængde

  • Hvor meget skal godkendes af kunden vs. graden af kreativ frihed

  • Generel performance og mål

Skal vi ikke blive enige om at prissætte ud fra de samme parametre?

Med udgangspunkt i ovenstående parametre baserer vi prissætningen på et gennemarbejdet grundlag. Her tages der også stilling til virksomhedens behov og formål med at bruge influenter.

Desværre oplever jeg, at influenterne ikke fastsætter deres priser ud fra parametrene. Og så forstår jeg godt, hvis man som virksomhed føler sig på bar bund, når det handler om at vurdere prisen.

Samtidig er det også så ærgerligt, når vi finder den rette influent til vores kunde, men hvor prisen ikke hænger sammen. I sidste ende betyder det, at virksomhederne må gå på kompromis med valget af influenter, fordi økonomien ikke rækker. Eller at influenten misser et potentielt samarbejde.

Der skal være god stemning hos både virksomhed og influent

Alle skal betales en fair pris for deres arbejde, men det er også vigtigt at være realistisk og have nogle klare parametre at prissætte ud fra. Vi skal simpelthen væk fra at værdiansætte ud fra synes’ninger, vurderinger og fornemmelser. Antallet af følgere må ikke være den eneste ledestjerne.

Når det er sagt, kan værdien af influencermarketing selvfølgelig ikke udelukkende måles på hardcore performance som salg og konvertering. Influenterne bidrager også med troværdighed og en unik relation direkte til forbrugerne, hvor de får taletid hos eksisterende og potentielt nye målgrupper.

Det er unikt, da influencermarketing er den eneste markedsføringsform, der kan netop dette.

Speak up og del dine erfaringer

Jeg drømmer om, at vi bliver enige om, hvordan vi prissætter influenter. At vi alle – bureauer, agenter og influenter – tager udgangspunkt i de samme kriterier, så konkurrencen er fair, og virksomhederne kan beslutte ud fra mere saglige grundlag.

Jeg vil i hvert fald opfordre til, at vi taler sammen i branchen. Lad os ikke være så bange for at dele ud af vores erfaringer. Vi har alle en interesse i at holde gang i området, og nu har vi fået vist verden, at influenter er en faktor, der kan løfte et brands’ markedsføring. At det fortjener en plads i marketingsmixet.

Men området er stadig skrøbeligt, da det er baseret udelukkende på menneskers kuratering og stil. Så lad os ikke skyde os selv i foden ved at gå uprofessionelt til prissætningen

Del
Fb Li
Karoline BoysenHead of Social & Content Strategy+45 20 87 18 46kakbo@step.dk

Vil du høre mere? Fx om, hvordan du bedst bruger dine marketingkroner, når det kommer til influencermarketing?

Vi ved, at influencermarketing er en naturlig del af mediemixet for mange succesfulde virksomheder. Netop derfor har vi i STEP en hel afdeling (STEP Influence), der har specialiseret sig hardcore i netop eksekvering af influencerkampagner. Vil du høre mere om mulighederne, så tag fat i Karoline Boysen. Hun har arbejdet med content- og influencer marketing i +5 år for både nationale og internationale kunder. Hun taler flydende influencensk og kender til alle branchens fancy buzzwords. Hvis du fanger en hurtigtalende type med tydelig passion for feltet, så har du fået fat i den rigtige Karoline.

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.